dijous, 27 de febrer del 2014

III Concurs Escolar Saló del Còmic

Com deurà ser el nostre país d'aquí a 300 anys? T'atreveixes a imaginar-ho i dibuixar-ho creant un còmic?
En aquest enllaç trobareu tot la informació.

dimecres, 19 de febrer del 2014

L'interès

Foto: Finanzzas
Quan en matemàtiques parlem d'interès fem referència al benefici que obtenim dels diners que ingressem, per exemple, en un banc. Es tracta d'un benefici directament proporcional a la quantitat ingressada en el banc, que anomenem capital i al temps durant el qual els diners estan al banc.

Com ja vam veure l'interès es calcula amb aquesta fórmula:

Interessos = (Capital x rèdit x temps)/ 100
O el que és el mateix :

I= (C x R x T) / 100

Aquest 100 pel qual dividim el producte de C x R x T l'utilitzem si el temps s'expressa en anys.

Si el temps s'expressa en mesos ho dividirem tot per 1200 i si s'expressa en dies ho dividirem tot per 3600.

Veiem un exemple?

Quin interès obtenim si ingressem un capital de 15.000 € durant 2 anys amb un 3% de rèdit?
     I=(C x R x T)/100
     I = (15000 x 3 x 2) 100
     900 €
     En dos anys, l'interès produït pel capital ingressat al banc serà de 900 €

No us oblideu d'explicar sempre la resposta.

A les proves d'accés a cicles formatiu de grau mitjà va sortir-hi un problema sobre l'interès, el vols veure?

Mòdul formatiu: Aprenentatges instrumetals bàsics
Crèdit: Matemàtiques per al món laboral i la vida quotidiana,
Bloc de continguts: Numeració, càlcul i relacions

dilluns, 17 de febrer del 2014

Eres muy guapo

"Eres muy guapo" va congregar a durant un any a més de tres milions d'espectadors als cinemes de França. Dirigida per Isabelle Mergault.

Mohamed remarca l'aposta que fa el Aymé Pigrenet (Michel Blanc), una persona amb molta dificultat per tal de mostrar els seus sentiments, alhora d'obsequiar a Elena (Medeea Marinescu) amb un bon grapat d'euros, fent-la creure que ha resultat guanyadora d'una travessa hípica. Sobre això el Jamel remarca l'actitud del Sr. Pigrenet, que no s'ha aprofitat d'Elena, malgrat estava en una posició "dominant".

Han participat: Mohamed, Ivan, Jamel i Raül.
Enllaços: 
Fitxa tècnica
Entrada a la Viquipèdia

Amélie

"La nostra forma de ser i de fer les coses ens defineix exactament", això és el que comenta Samuel a partir de la pel·lícula Amélie,que segons ell deixa ben clar que cadascú té la seva pròpia personalitat. Potser caldria preguntar-ho a les dues persones que venen fruita i verdura, clars exemples de quin resultat obtenim segons com tractem els clients, que en definitiva no deixen de ser veïns del barri.

Hamza s'ha fixat en el paper de Raymond Dufayel, l'"home de vidre", que juntament amb Lucien, l'ajudant del venedor de verdures, ajuden a Amélie Poulain a aconseguir el seu objectiu: "Quan ajudes a la gent et sents molt bé", comenta en Hamza.


Petit video sobre les localitzacions d'Amélie a Paris.

Han participat: Hamza, Dani, Marcos, Samuel i Ivan.

Enllaços: 
Lloc web oficial de la pel·lícula
Web El mundo de Amelie, de Thais Bonilla.
Entrada a la Viquipèdia

divendres, 31 de gener del 2014

El novè pis de Jessica Dimmock

Coberta del llibre "The Ninth Floor"
La fotografia és una bona eina per a transmetre idees, però sobretot sentiments. Jessica Dimmock, fotoperiodista, publicà "The Ninth Floor" el 2007, va ser el seu primer llibre. D'aquí també en sorgí un documental. Les fotografies de "The Ninth Floor" li van valdre guanyar el "The F Award". Tot va començar quan a finals de 2004 un traficant de drogues la va veure amb la seva càmera i la va convidar a fotografiar-lo, posant-la en contacte amb el grup d'una quinzena de persones dependents de l'heroïna que aleshores ocupaven un apartament de tres habitacions en un novè pis de l'avinguda 23 de Manhattan. Jessica Dimmock va documentar l'activitat de la trentena de persones que van passar per aquest apartament durant vuit mesos, i després del seu desallotjamnet va continuar fotografiant dues parelles durant un període de dos anys.

Jessica Dimmock ha publicat a mitjans com The New Yorker, Time, The Sunday Times, The New York Times Magazine. Jessica Dimmock. Viu al districte de Brooklyn, Nova York. S'estima en uns 600.000 els nombre d'addictes a l'heroïna als Estats Units.

 Twitter de Jessica Dimmock
Tria de comentaris a partir d'una selecció de les fotos de "The Ninth Floor", de Jessica Dimmock.

Foto 2: "L'home amb la mirada perduda... té els dos braços plens de punxades." Raül.

Foto 8: "Una jove d'uns vint anys està ensangonada i amb forats de xeringues. S'està drogant i sagnant alhora. Ella no és conscient de res, està en un altre món. Em pregunto que ha portat una jove guapa a consumir drogues i arruïnar la seva vida. La resposta és la vida mateixa, en la qual ningú vol problemes... però el temps no torna enrrere." Hamza.

Foto 10. By Jessica Dimmock
Foto 10: "Segurament que abans d'estar on està ara tenia una vida millor! El món de la droga és impressionant. Un cop dins ja no pots sortir facilment. La droga cavia les persones!" Dani.

Foto 10: "Realment aquesta foto em sembla trista, ja que et fa reflexionar en el que et porten les drogues." Adrià.

Foto 12: "No dormen en el llit, dormen en el sofà, en el menjador, ja que van tant "colocats" que els hi és igual on dormir. Al menjador hi dormen amb la televisió encesa i la llum també encesa. Tot està desordenat." Christian.

Foto 17: "En aquesta foto hi surt la dona intentant maquillar-se i plorant a la vegada. Aquí es demostra que al seu interior ella segueix volent ser una dona normal, amb amigues, que es maquilla, que té una familia, etc. Però desgraciadament el tema de les drogues la tenen tan enganxada que tenir una vida així arriba a ser impossible." Ivan.

Foto 19: "Una dona tirada a terra i drogada, que segurament no sap ni on és, ni que en aquest moment li pot passar qualsevol cosa. Ella no se n'assabenta de res, però potser en aixecar-se l'endemà es pregunti: Perquè faig tot això? Perquè no tinc una vida normal com tothom. Potser es proposa deixar les drogues però després hi torna. Jo prefereixo morir abans que viure d'aquesta manera." Hamza.

Foto 21: "Això mostra la conseqüència de consumir drogues per les persones: canvien d'humor completament i la seva mirada ja no és la mateixa, se sent perduda i no se n'adonen fins que és massa tard."  Jamel.

Foto 24: "L'expressió de la seva cara ho diu tot. Abans de tot això ella tenía una vida normal i corrent, tots tenim alguna cosa positiva per enrrere. El que l'hi va cambiar el camí van ser les necessitats de consumir narcòtics i derivats." Samuel.

Foto 25: "En aquesta foto surt la dona practicant sexe oral a un home. A molta gent li podria semblar graciós, però és una cosa molt trista que una persona que ha tingut (segons les fotos) una vida anterior on no se la veia molt malament hagi hagut d'acabar fent felacions en les carreteres per poder-se pagar un xut. Aixo et fa pensar com, per la merda de les drogues, una vida es pot acabar perdent d'aquesta manera." Ivan.

Foto 29. By Jessica Dimmock
Foto 29: "El noi està pensant en els seus problemes, i pensa que l'únic que el tranquil·litza i el fa estar bé en aquesta vida és quan va drogat." Charly.

Foto 30: "Em sembla fort que un bebé hagi de tenir aquests pares i que a sobre no arribi al món per desig, sinó per desgràcia." Adrià.

Foto 31: "La droga et canvia l'humor completament, i et canvia la vida. I quan van drogats fan coses de les que després ni se'n recorden." Charly.

Foto 37: "Sento que la pobra dona ah de descansar ja que per culpa de les drogues va tenir relacions sexuals i es va quedar enbarasada . També sento pena pel nen ja que tindrà als cos la droga per via de la mare, mentres està embarassada." Marcos.

Foto 38: "Amb les desgràcies que tenen aquestes persones jo em pregunto. Quin futur tindran els seus fills? Ells no tenen la cupla d'estar en la situació que es troben, i encara a lo millor la pitjor cosa que pot saber és que ha vingut al món a partir d'un accident." Samuel.

Foto 38: "El pare és a l' hospital amb el fill a les mans, intentant que s'adormi." Christian.

Foto 42: "Està a l'hospital però ella continua punxant-se, això demostra que és molt dificil deixar la droga. Ella està al l'hospital perquè segurament tenia problemes de salut però a ella li és igual. Ella seguiex al seu món!." Dani.

Foto 42: "El que no entenc es que estant a l'hospital segueixi fican-se drogues al cos, ja que si està a l'hospital és per algun motiu." Marcos.

Foto 42. "Això mostra la gravetat de consumir droga. Pots ser la persona més bona però la droga et destrueix la teva vida." Jamel.

Enllaços:
Web de Jessica Dimmock
Twitter de Jessica Dimmock
Biografia
Llibre (comprar)
Documental
Colin Moynihan: "The Heroin Den Next Door"
Clinton Cargill: "The Runners-Up"
Dylan Foley: "Hell on 23rd street"

dimarts, 7 de gener del 2014

Xerrada de Jordi Adell




"Usos constructivos e instructivos de las TIC en el aula"

Jordi Adell, professor de la Universitat Jaume I de Castelló

divendres, 27 de desembre del 2013

diumenge, 15 de desembre del 2013

Un tamboret per a l'institut

Pau Grau, Àngel L Miguel i Daniel Sorin Cuc
Foto de grup a l'aula 17, la que utilitzem habitualment.

A part del seu nom, el Dani també ha escrit el nom del curs.

El alumnes del curs d'auxiliar en treballs de fusteria i instal·lació de mobles han lliurat al director de l'Institut Pere Martell un dels tamborets realitzats durant les pràctiques del mòdul A. El tamboret l'ha construït Daniel Sorin Cuc, qui l'ha lliurat al director Àngel L Miguel.

Aquí podeu veure algunes de les fotos d'aquest senzill però alhora entranyable moment.



dissabte, 14 de desembre del 2013

Deu llibres que cada docent hauria de llegir

La revista Educación 3.0 ha confeccionat un llistat amb els 10 llibres que cada docent hauria de llegir. Entre els autors seleccionats hi ha Marc Prensky, Inger Enkvist o María Acaso. Hi trobo a faltar autors com Francesc Torralba o Claudio Naranjo, però això dels llistats ja ho té... és impossible clavar-la en només deu títols. 

En tot cas una bona pista d'aterratje a deu propostes que de ben segur no ens deixaran indiferents. Si hi aprofundim, clar.

dilluns, 2 de desembre del 2013

Preservatius, ironia i creativitat per la lluita contra la SIDA

"El preservatiu salva la vida", de Walter Calvi.
Twitter
El diari italià La Reppublica  de Milà ha recollit un seguit de fotografies que ens fan reflexionar sobre la importància del preservatiu.

Hi podeu accedir a partir d'aquest enllaç.


Mòdul formatiu: Desenvolupamenmt i recursos personals.
Crèdit: Desenvolupament personal.
Bloc de continguts: Identitat personal i autoconeixement.

divendres, 29 de novembre del 2013

Primera avaluació

Foto: Chirac Galundia. Llicència CC AttributionNoncommercialShare Alike
Dates de les proves de la primera avaluació del mòdul B:

Auxliar en treballs de fusteria i instal·lació de mobles.
13 de desembre, de 10:00 a 11:00 h. Aula 17.

Auxiliar de paleta i comstrucció.
13 de desembre, de 11:30 a 12:30 h. Aula 17.

dimecres, 27 de novembre del 2013

Simón Bolívar i la felicitat

Bolívar vist per Guayasamín. Foto: RHC.
"La felicitat consisteix en la pràctica de la virtut"
Simón Bolívar (1783-1830)

Hus heu aturat mai a pensar en el significat de la paraula felicitat? Aquesta potser la tenim molt incorporada en el nostre vocabulari. Però i la paraula virtut? Anem a mirar el significat d'aquestes dues paraules al diccionari, també podeu mirar el significat de felicitat a la Viquipèdia. I a partir d'aquí en parlem del sentit que va voler donar a aquestes paraules Simón Bolívar, i sobretot de que significa per a vosaltres això, la felicitat.

Mòdul formatiu: AIB
Crèdit: Tècniques comunicatives bàsiques per al món laboral i la vida quotidiana.
Bloc de continguts: Comunicació escrita / Comunicació oral

Mòdul formatiu: Desenvolupamenmt i recursos personals.
Crèdit: Desenvolupament personal.
Bloc de continguts: Identitat personal i autoconeixement.

dimarts, 26 de novembre del 2013

Malalties de transmissió sexual

Foto: Superkimbo. Llicència Creative Commons AttributionNoncommercialShare Alike
Els hàbits saludables de vida també passen per poder ser capaços de relacionar la nostra pròpia sexualitat amb els aspectes fisiològics, afectius, psicològics, culturals i ètics que la caracteritzen. Així, hem de ser capaços d'identificar situacions quotidianes que puguin suposar un risc per a la salut, també dins de l'àmbit de les relacions sexuals.

Les malalties de transmissió sexual, més popularment conegudes com a malalties venèries, s'han de tenir presents com a malalties que poden ser combatudes amb la prevenció. Es transmeten a partir del contacte íntim que es produeix en les relacions sexuals.

Compartim un seguit d'enllaços que caldria investigar:

Guia pràctica clínica sobre infeccions de transmissió sexual (Departament de Salut).

Infeccions de transmissió sexual (Canal Salut).

Biblioteca d'imatges sobre les malalties de transmissió sexual (Dermnet).

Malaltia de tramissió sexual (entrada a la Viquipèdia).

Mallalties de transmissió sexual (Dermatologia.cat).


Mòdul formatiu: Desenvolupamenmt i recursos personals.
Crèdit: Desenvolupament personal.
Bloc de continguts: Identitat personal i autoconeixement.

dilluns, 11 de novembre del 2013

10 anys sense Miquel Martí i Pol


Fa deu anys de la mort del poeta contemporani més popular, Miquel Martí i Pol. Avui se'n parla a la xarxa, amb etiquetes com #10MMP. A classe hem treballat aquesta poesia, potser una de les que ha estat més versionada.

Ara mateix

Ara mateix enfilo aquesta agulla
amb el fil d'un propòsit que no dic
i em poso a apedaçar. Cap dels prodigis
que anunciaven taumaturgs insignes
no s'ha complert i els anys passen de pressa.
De res a poc, i sempre amb vent de cara,
quin llarg camí d'angoixa i de silencis.
I som on som; més val saber-ho i dir-ho
i assentar els peus en terra i proclamar-nos
hereus d'un temps de dubtes i renúncies
en què els sorolls ofeguen les paraules
i amb molts miralls mig estrafem la vida.
De res no els val l'enyor o la complanta,
ni el toc de displicent malenconia
que ens posem per jersei o per corbata
quan sortim al carrer. Tenim a penes
el que tenim i prou: l'espai d'història
concreta que ens pertoca i un minúscul
territori per viure-la. Posem-nos
dempeus altra vegada i que se senti
la veu de tots, solemnement i clara.
Cridem qui som i que tothom ho escolti.
I, en acabat, que cadascú es vesteixi
com bonament li plagui, i via fora,
que tot està per fer i tot és possible.

(Del llibre L’àmbit de tots els àmbits, extreta d'escriptors.cat

Traducció en llengua castellana

Miquel Martí i Pol. Foto: Vilaweb
Alguns enllaços 10è aniversari de la mort de Martí i Pol:
La Vanguardia
El Periódico
Vilaweb

Alguns enllaços genèrics sobre Miquel Martí i Pol:
Wikipèdia
LletrA
Associació d'Escriptiors en Llengua Catalana

Algunes paraules d'aquesta poesia que cal buscar al diccionari (copieu el significat a la vostra llibreta):
Taumaturg
Estrafer
Complanta 
Displicent
Malenconia
Dempeus

Mòdul formatiu: AIB
Crèdit: Tècniques comunicatives bàsiques per al món laboral i la vida quotidiana.
Bloc de continguts: Comunicació escrita / Comunicació oral

dijous, 7 de novembre del 2013

Albert Camus

Albert Camus, premi Nobel de Literatura. Foto: Le Figaro.
Pot ser que el que fem no porti sempre la felicitat,  
però si no fem res no hi haurà felicitat
Albert Camus (1913-1960)

7 de novembre, centenari d'Albert Camus





divendres, 18 d’octubre del 2013

BBC learning english

Ja ho diu el Hamza en la seva redacció d'avui: Si aprens idiomes "és com si tens el món a les teves mans. Si no aprens idiomes, la vida et serà difícil". L'Ivan també hi veu una utilitat afegida quan diu en la redacció que davant l'actual crisi és molt important aprendre idiomes ja que així "aconsegueixes tenir les portes obertes per a emigrar a d'altres països on hi hagi més oportunitats de treball".

No només per anar pel món serveix l'anglès. En aquest enllaç que avui us presento podeu accedir al material que ha preparat la BBC pensant en les persones que volen aprendre l'idioma de Shakespeare.

La BBC sempre ha tingut una sensibilitat especial per les llengües. Durant uns anys va emetre en català pel seu servei de ràdio, i actualment emet en diferents idiomes a part del propi. De totes maneres la BBC no descuida les persones que volen aprendre i millorar l'anglès.

Això és del tot optatiu, però... Us hi atreviu? Us hi endindeu? Aquí va l'enllaç que ens ha demanat l'Abdelaziz.

dilluns, 14 d’octubre del 2013

La població del món

Població del món. Font: Viquipèdia.
Mentre parlàvem dels conceptes d'estructura demogràfica, el Jonathan ha fet una enigmàtica pregunta: Quantes persones viuen al món? Enigmàtica ja que és impossible clavar-la, a cada segon són moltes les persones que neixen i moren.

Una dada, l'any 1800 la població era gairebé de 1000 milions, i dos segles després, l'any 2011, va ser de més de 7.000 milions.

Si voleu fer un cop d'ull a com evoluciona el tema, us recomano aquesta pàgina.

Altres pàgines: Population Reference BureauONU.

Mòdul formatiu: Coneixement de l'entorn social i professional.
Crèdit: Entorn social i cultural.
Bloc de continguts: Territori, societat i recurssos comunitaris.

dimecres, 2 d’octubre del 2013

"Què farem, què direm?", de Pep Coll

Què farem, què direm?
El dictat d'avui està tret del llibre de Pep Coll Què farem, què direm?, un llibre del qual des del 1991 se n'han fet moltes edicions.

Per tal de buscar el significat de les paraules on tingueu dubtes us recomano una consulta virtual al principals diccionaris. Pep Coll és un autor apassionat pel Pirineu, i utilitza algunes paraules que caldrà buscar, com ara "minairó". El diccionari que podeu utilitzar per buscar-la és el DCVB, per les altres paraules, com ara "escardalenc", us recomano el DIEC.

A l'apartat de comentaris podeu compartir el que us ha semblat aquest dictat.

Mòdul formatiu: AIB
Crèdit: Tècniques comunicatives bàsiques per al món laboral i la vida quotidiana.
Bloc de continguts: Comunicació escrita / Comunicació oral

divendres, 27 de setembre del 2013

Informació sobre les beques

Enllaç beques PQPI

Darrer dia: 30 de setembre.
Ampliat el termini fins el 10 d'octubre

 De la pàgina web de tràmits i serveis del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, copiem aquesta informació que us serà d'utilitat alhora de tramitar la vostra beca.


"Recomendaciones para cumplimentar correctamente el formulario de solicitud de Beca:

Muy Importante:

  • Si transcurren más de 5 minutos sin que realice ninguna acción (introducir datos, cambiar de página, etc) el sistema se desconectará y se perderán los datos introducidos que no haya guardado.
  • Por favor, Guarde la información introducida, pulsando el botón "guardar".
  • Todo el proceso se realizará por Internet. No será necesario presentar ningún papel, salvo en los casos que se indican expresamente.
  • El formulario de solicitud se encuentra a su disposición las 24 horas del día.
  • Después de presentar su solicitud, debe imprimir y conservar el resguardo de presentación. Este documento será necesario para acreditar la presentación de la solicitud de beca en el plazo y forma establecidos.
  • Compruebe que la dirección de correo electrónico y el número de teléfono móvil que aparecen en el formulario son correctos y están en uso, pues en ellos recibirá las comunicaciones relativas a su solicitud.
  • De acuerdo con la normativa de Protección de Datos, para verificar sus datos de identidad y los de los miembros de su unidad familiar, es necesario que autorice al Ministerio de Educación, Cultura y Deporte a que compruebe que sus datos son correctos. Asimismo, el solicitante y los miembros computables de la unidad familiar mayores de 14 años deben autorizar al Ministerio de Educación, Cultura y Deporte para consultar a través de las Administraciones correspondientes los datos académicos y económicos necesarios para la resolución de la solicitud de beca.
  • Si usted presentó una solicitud el pasado año, verá que el sistema recupera algunos datos que introdujo entonces, para que no tenga que escribirlos de nuevo. Verifique por favor que esos datos siguen siendo válidos. En particular, asegúrese de introducir la nueva información solicitada referente a actividades económicas y rentas en el extranjero, dentro del apartado de miembros de la unidad familiar (página 2).

Documentos y datos sobre los que se le va a pedir informacíon y que deberá tener a la vista para cumplimentar la solicitud:

En los siguientes casos, después de presentar la solicitud en Internet, será necesario presentar en su Unidad de Becas la siguiente documentación:

Estos documentos deberá entregarlos:

  • En la (Unidad de Becas) correspondiente
  • Aportando copia del resguardo de solicitud de beca.
I no ho deixeu per al darrer dia, la web s'acostuma a col·lapsar!