dilluns, 7 de novembre del 2011

Errors afortunats?

Imatge: Clipart Etc. Llicència
Avui a classe hem parlat dels errors afortunats,  felix culpa en llatí, i alguns de vosaltres heu volgut compartir la vostra experiència via correu electrònic. Les impressions giren sobretot a partir de l'esport de competició (futbol i boxa en concret) i a partir de l'experiència a l'ESO, aquí n'hi ha algunes procedents del curs d'aux. de paleta i construcció:

Majid: "Deixar l´institut i fer el que m´agrada. Jo vaig deixar l´Institut perquè no em portava bé, em barallava cada dia, no estudiava gaire i no hi anava per les tardes. Ara puc fer el que m'agrada."

Julián: "Tot va començar fa uns anys, no m'agradava estudiar per mandra i també perquè m'agradava sortir molt al carrer, i ara comprenc que és millor estudiar que estar al carrer sense fer res."

Ramon: "El meu entrenador de boxa em deia que estigués atent als cops del rival i no li prestava molta atenció així que em van donar una pallissa, i lo bó que vaig apendre era que havia de fer tot el que em diu l'entrenador."

Josep Maria: "Doncs jo t'explicare el meu error feliç. Jo vaig deixar l'ESO per que no  m'anava bé ja que a mi quan alguna cosa no m'interessa no presto ni un 1% d'interès, gràcies ha això estic fent un PQPI que m'agrada més hi m'hi trobo a gust a classe, tot hi que no et regalen res en el sentit de notes, una cosa està clara, que sense interès no intentis aprendre res."

Mauri: "Vaig estar jugant un partit de futbol, amb el meu equip o el mister m'estava donant explicacions i jo no li feia molt de cas. Vaig perdre el partit. I me me'n vaig adonar de que si le fea cas podria crear més perill en el camp. En el següent partit li vaig fer cas i vam  guanyar."

Kevin: "Vaig anar al campionat de Catalunya de boxa i em van donar la derrota per punts quan podria haver-hi guanyat per KO i no ho vaig fer per no fer cas al meu entrenador. Això em va fer donar-me compte de que tinc que fer cas al meu entrenador i m'ha servit per a guanyar el campionat d'aquest any."

Javi: "Tot va començar quan vaig anar a l'institut i la vaig liar per primera vagada. Li vaig agafar gust a liar-la i no parava, després vaig ana a la UEC (Unitat d'Escolarització Compartida) i seguia liant-la només per gust, però a partir dels 15 anys canvien les coses i em vaig proposar treure'm la ESO però no vaig poder i ara estic fent aquest PQPI, i l'any vinet vull fer Grau Mitjà."

Frankely: "Un matí volia agafar el bus per anar a Barcelona i vaig arribar tard. El vaig perdre i això em va ensenyar que si no vull tornar-lo a perdre he de ser puntual."

Luis: "El meu error afortunat va ser el de deixar un curs d'electricista fa tres anys, considero que vaig perdre el temps però ara tinc clar que s'ha de seguir, aprendre i ser més constant."

Jonathan: "El meu error va ser deixar la ESO perquè m'angoixava i les coses no funvionàven. No era com jo ho tenia planejat. Ara no m'angoixo tant i tot va bé, però he hagut de deixar el fiutbol ja que no tenia prou temps. Bé, si tanques al porta a tots els errors deixes fora la veritat."
 Aneu al post L'errada afortunada i des d'allí accediu a l'article de Gregorio Luri.
Mòdul formatiu: Desenvolupament i recursos personals.
Crèdit: Desenvolupament personal.
Bloc de continguts: Identitat personal i autoconeixement.

L'errada afortunada

Imatge extreta d'Usual error. Sota llicència CC.
El filòsof i especialista en temes educatius Gregorio Luri ens parala a La subtil aparença de l'elefant (article complert clicant aquí) de la felix culpa; o sigui, de l'errada afortunada, a partir de la qual professors i alumnes podem aprendre de les nostres equivocacions i corregir les nostres trajectòries.

A partir dels nostres erros anem coneixent-nos, anem conformant també aspectes de la nostra identitat. Per això no us sàpiga greu equivocar-vos, si l'error esdevé pedra de toc per tal de poder millorar.

Una altra història és el preguntar-nos perquè no entenem els altres, d'això en parla el blog Usual error (per a qui prefereixi llegir-lo en català pot utilitzar el Google translate).

Nota: L'article de Gregorio Luri va ser publicat al diari Ara el 26 de juny de 2011. Blog personal de Gregorio Luri.

Mòdul formatiu: Desenvolupament i recursos personals.
Crèdit: Desenvolupament personal.
Bloc de continguts: Identitat personal i autoconeixement.

dimecres, 26 d’octubre del 2011

El mapa del tresor

Info sobre el llibre
A classe estem treballant un mapa molt especial, el mapa del tresor. I no, no es tracta de cap joc, de cap història de corsaris o pirates... es tracta d'un tresor molt personal. Anem a buscar i a acostar-nos a un dels vostres objectius. L'objectiu és el tresor. 

Per fer-ho hem parlat d'aspectes que ens ha suggerit l'escolta de part del popular programa de Gaspar Hernàndez, l'Ofici de viure, titolat La llei de l'acció

Per començar a treballar l'actitud i la manera de veure el món Àlex Rovira i Francesc Miralles es pregunten fins a quin punt és un error pensar en que n'hi ha prou en desitjar una cosa perquè esdevingui realitat. 

Aquests autors proposen canviar la passivitat per tal de passar a l'acció, i a fer-ho pas a pas amb un mapa del tresor. I ens proposen crear un mapa del tresor que ens pugui acompanyar en la recerca d'un objectiu de la nostra vida. 

Quin és el teu mapa del tresor?

Article sobere el llibre El mapa del tresor
Mòdul formatiu: Desenvolupament i recursos personals
Crèdit: Desenvolupament personal
Bloc de continguts: Autonomia personal i habilitats socials

divendres, 14 d’octubre del 2011

Comencem amb un pressupost?

Treball a l'aula i catàleg. Foto: Hector Cazalla
A partir del catàleg d'Ikea, que podeu consultar a classe en paper, heu de fer les següents activitats:

Teniu un pressupost, no gaire elevat, de 2.500 euros per tal d'amoblar un apartament actualment buit. Aquest apartament, de 100 metres quadrats, disposa de les següents parts:

Saló-menjador, habitació doble, habitació individual, lavabo amb dutxa, cuina, rebedor, corredor i balcó.
Treball individual:

Haureu de fer el pressupost per tal d'amoblar-lo tot. No us serà fàcil ja que només disposem de 2.500 euros! Per fer-lo heu d'apuntar el nom del moble o complement, el preu i el núm. de pàgina en el catàleg.

També haureu de fer un esbós, que després perfeccionarem amb les mesures exactes, del vostre apartament.

Treball en grup:

En parelles heu de compartir els vostres treballs individuals i arribar a un consens del qual en resulti un tercer pressupost i un tercer esbós d'apartament.

Aconseguirem fer-ho amb 2.500 euros?

Mòdul formatiu: AIB
Crèdit: Estratègies i eines matemàtiquesbàsiques en el món laboral i per a la vida quotidiana
Bloc de continguts: Numeració càlcul i relacions /mesures.

divendres, 7 d’octubre del 2011

Des de Silicon Valley

Principals empreses amb seu a Silicon Valley (EUA).
Diuen de Xabier Uribe-Etxebarria que representa l'esperit emprenedor en estat pur. En l'entrevista que li ha fet Fermin Munarriz ens parla de com va arribar a Silicon Valley, dels discursos d'ascensor i de la seva actitud davant de l'èxit o el fracàs. L'empresa que va crear ell mateix va ser escollida la millor empresa jove amb projecció del món entre un miler d'empreses punteres, i això no va ser sinó un punt més d'arrencada per a tirar endavant. Ara a més és expert del Consorci World Wide Web, què és qui posa les regles del joc a internet. A l'entrevista també ens parla de cap a on van les coses en aquest sector que cada cop està més present en les nostres vides, però també de què significa això de ser emprenedor. Un dels seus primers clients va ser l'empresa Vueling, però no hi pa poder contactar amb facilitat ja que no podien parlar-hi per telèfon. Xabier Uribe-Etxebarria -nascut el 1981- ho va aclarir ràpid, va agafar un avió i es va plantar a la seu de Vueling. Ens en parla ell mateix: "cogí un avión, me presenté en la puerta y dije 'quiero estar con este señor'.'¿Has quedado con él?', me preguntaron. 'No, pero quiero estar con él'. Y me atendió".

MUNARRIZ, Fermin. "La web nos permite jugar a ser grandes y competir con la mayor empresa del mundo". Gara, 26 de juny de 2016, p. 10-12. Enllaç al text.

Activitat: 
1.- Llegir l'entrevista (AIB-COM).
2.- Comentar per escrit el què us ha cridat més l'atenció  (AIB-COM).
3.- Posada en comú a classe (DRP).


Mòdul formatiu: DRP
Crèdit: Desenvolupament en el lloc de treball
Bloc de continguts: Actituds i hàbits laborals

Mòdul formatiu: AIB
Crèdit: Tècniques comunicatives bàsiques per al món laboral i la vida quotidiana.
Bloc de continguts: Comunicació escrita

Activitats al Complex Educatiu de #Tarragona


Les residències del Complex Educatiu de Tarragona organitzen diferents activitats: grup musical, iniciació al ioga, teatre, dansa (funky, hip hop, clàssica), grup de conversa en anglès, pilates, futbol sala, bàsquet, cinema, futbolí i pòquer.

Informeu-vos 

dijous, 6 d’octubre del 2011

Currículum a l'era 2.0

Imatge: Gesus. Sota llicència CC.
Seguint aquest enllaç podeu escoltar l'entrevista de Tatiana Sisquella a Jordi Roca, director del Cibernàrium de Barcelona Activa. 

Ens parla de com trobar feina a través de la xarxes socials i de com les empreses rastregen els nostres perfils a Facebook, Twitter i Linked-In, entre d'altres.


(Programa La Tribu, Catalunya Ràdio, 04/10/11)

Mòdul formatiu: desenvolupament i recirsos personals
Crèdit: Projecte formatiu i professional
Bloc de continguts: Tècniques de recerca de feina

dimarts, 4 d’octubre del 2011

Dels PQPI a la FP, article de Neus Caballer

Seguint l'enllaç podeu llegir un article periodístic que parla dels PQPI. Entre d'altres coses podeu llegir l'experiència del jove Martín Orero, actualment estudiant d'un PQPI de fusteria a València.

CABALLER, Neus. "Más de 12.000 alumnos que dejaron la Secundaria retoman sus estudios". A: El País, 3 d'octubre de 2011.

dijous, 29 de setembre del 2011

Twitter i educació

Registrar-vos a Twitter pot ser el primer pas per tal de descobrir una potent eina comunicativa, en aquesta presentació de Raúl Reinoso se'n parla de tot plegat.

Mòdul formatiu: AIB
Crèdit: TIC
Bloc de continguts: Utilitats d'internet

dimecres, 28 de setembre del 2011

Aplicacions Web 2.0

Capçalera del lloc web
Al lloc web "Aplicacions web 2.0" hi podeu trobar enllaços i informació inetressant per poder-hi treballar online. Mapes, llengua, jocs, música... són una bona excusa per remenar una mica aquest lloc web creat per la professora Maite Miró.

Mòdul formatiu: AIB
Crèdit: TIC
Bloc de continguts: Utilitats d'internet

dilluns, 26 de setembre del 2011

Personatges famosos

Amb quin personatge famós t'agradaria anar a dinar?

D'això n'hem parlat parlat a classe, i a partir d'aquí farem volar una mica la imaginació. Personatges del món de la música, l'esport i el cinema han estat els majoritaris, per bé que no n'hi han faltat de procedents d'altres àmbits. És el cas del personatge escollit per Frankeli, de construcció, el president dels Estats Units Barack Obama, aquesta és la seva pàgina web.

De tot plegat, n'anirem parlant també en el blog.
 Mòdul formatiu: Aprenentatges instrumentals bàsics
Crèdit: Tècniques comunicatives bàsiques en el món laboral i per a la vida quotidiana
Bloc de continguts: Comunicació oral.

divendres, 16 de setembre del 2011

Enllaços d'acollida

Per reproduir correctament aquest contingut és necessari instal·lar el programari Adobe Flash Player. Si us plau, baixeu-vos l'última versió, només us requerirà uns instants.
Comença un nou curs, i tant l'alumnat del com les famílies que hi ha darrere, parteixen de situacions diverses. És per això que si sou nouvinguts us recomanem llegir atentament la Guia d'acollida genèrica i també la Guia d'acollida sobre educació.Aquí hi trobareu molta informació bàsica, útil i d'interès per a totes les persones que acaben d'arribar a Catalunya. Està disponible en els deu idiomes més parlats per les persones immigrades a Catalunya: català, castellà, anglès, francès, àrab, amazic, xinès, urdú, romanès i rus. Podeu mirar també un vídeo sobre el sistema educatiu català en la vostra llengua materna.

D'altra banda, i pel que fa a l'acollida lingüística, us recomanem visitar aquest enllaç. A partir d'aquest altre  enllaç també podeu accedir a alguns mitjans de comunicació en català, per anar practicant.

I per a tot l'alumnat, tota la informació d'acollida a l'Institut Pere Martell en el manual d'acollida que es lliurarà a l'alumnat del PQPI-FIAP amb la carpeta.

No deixeu de visitar la pàgina web del centre, del vostre nou centre: instituperemartell.cat.

dimarts, 13 de setembre del 2011

Horaris bus curs 2011-12

Horaris EMT Tarragona, línia 4 (Pere Martell-Complex Educatiu de Tarragona)
Autocars Plana (Salou o Tarragona - Complex Educatiu de Tarragona)

dimarts, 6 de setembre del 2011

PQPI: Matrícula 2011-12

Beques 2011-12

Al BOE de 27 de juliol de 2011 es convoquen les becas i ajudes a l'estudi de caràcter general i de movilitat per al curs 2011-12 als quals hi poden optar les persones matriculades al PQPI.

Cal presentar la documentació degudament emplenada i en un sobre a l'institut abans del 30 de setembre de 2011.

Les sol·licituds es fan mitjançant l'apartat "Trámites y Servicos" i després "Becas y ayudas para estudiar FP" de l'aplicatiu del Ministerio de Educación.

Més informació: Web Departament d'Ensenyament, BOE, Aplicatiu.
Per a qualsevol dubte des del PQPI-FIAP us informarem del procediment a seguir.

divendres, 29 de juliol del 2011

PQPI 2011/12: Mòduls A, B i C


Mostra PQPI-FIAP i PQPI-PTT - Curs 2011-2012 en un mapa més gran
Mapa amb els PQPI ofertats aquest proper curs 2011-12


Mostra CFA amb GES i Punts de suport GES 2011 en un mapa més gran
Mapa amb els Centres de Formació d'Adults amb GES i punts de suport GES on es poden cursar els mòduls C durant el curs 2011/12.

On fer un  PQPI-FIAP a Tarragona?

dimecres, 20 de juliol del 2011

Privacitat?


Cal afegir alguna cosa més al contingut d'aquest anunci? La nostra identitat és important, i el mateix que passa en la vida real passa en el món virtual, en la nostra identitat virtual. Cal pensar-s'ho bé abans de penjar les nostres fotos a la xarxa a la babalà i cal sempre valorar quins filtres de privacitat hi vinculem.

Si voleu ampliar aquest tema una bona pel·lícula és Hard Candy (David Slade, 2005), centrada en el món dels xats. O millor dit en com se li pot girar la truita a un home de 32 anys que xateja amb una noia de 14.

dilluns, 18 de juliol del 2011

Els superherois entren a l'aula

Jim Lee (DC/Planeta DeAgostini)
A la Jornada pedagògica PQPI-PTT/PQPI-FIAP organitzada pel Departament d'Ensenyament al CosmoCaixa de Barcelona vam presentar l'experiència del treball amb còmic dins del mòdul B del PQPI, va ser un inici de curs on tota la gent implicada en els PQPI vam poder compartir experiències i coneixements d'allò més divers.

"Els superherois entren a l'aula: Batman Barcelona. El cavaller i el drac com a exemple d'ús dels còmics en els PQPI", va ser una manera d'acostar un món amb molt de potencial i encara no prou utilitzat dins de l'àmbit educatiu: el dels còmics. I en concret de com les aventures de Batman a Barcelona han servit a l'Institut Pere Martell per treballar aspectes concrets de la programació del mòdul B dels PQPI.
En aquest post a banda de l'espectacular dibuix de Jim Lee que va ser utilitzat per a la portada del còmic, penjem un resum del taller que va tenir lloc a la sala Pi del CosmoCaixa, fotos i un parell de vídeos relacionats amb aquest còmic en concret.



Aquests vídeos ens acosten al fenòmen que va suposar l'edició d'aquesta aventura de Batman a Barcelona:











divendres, 15 de juliol del 2011

Endreçant el blog

Imatge utilitzada de fons el curs 10/11. Foto: Josh Peterson
Aprofitant el poc trànsit de visites de l'estiu reformularem una mica l'estructura, disseny i contingut d'aquest blog. Per això no se us faci estrany veure provatures diverses, noves entrades i -de forma provisional- fons de plantilles del tot informals i amb una mica més de color, com ha de ser a l'estiu. 

Tot aquest curs hem utilitzat com a fons del blog la popular imatge que encapçala aquest post, obra de Josh Peterson. És una imatge suggerent en la qual s'intueix un camí a seguir. La vam seleccionar doncs entre d'altres coses pot suggerir un itinerari formatiu a seguir a partir d'un present no sempre gaire clar.

Foto: Eduard Boada. Getty Images
Una posada a punt, vaja, que coincideix amb la posada en marxa d'un bon nombre de blogs vinculats als PQPI arran del curs Ús didàctic dels blocs i les xarxes socials, organitzat pel Departament d'Ensenyament i amb Teresa Giménez Arenas com a formadora.

I això és bo, obre moltes possibilitats per tal de compartir continguts i experiències més enllà de l'aula estricta. Per això incorporem un blogroll amb els diferents blogs que es vagin creant vinculats al món de la formació professional inical i els PQPI, un blogroll què de ben segur serà inetressant no només pels professionals dels PQPI sinó també per l'alumnat.

Teniu un blog sobre el PQPI? Deixeu un comentari amb el link i l'incorporem al blogroll de la dreta

dijous, 7 de juliol del 2011

Bon estiu

Aquest curs hem estrenat blog, l'hem remenat i utilitzat. Ara el posarem a punt per encetar un nou curs el mes de setembre.

I pels ja antics alumnes de  fusteria i construcció donar-vos les gràcies per tot i dir-vos que l'Institut Pere Martell continua sent el vostre institut. O sigui que no perdem el contacte, d'acord?

Adéu al curs 2010/11 i bon estiu!