Auxiliar en treballs de fusteria i instal·lació de mobles. Institut Pere Martell (Amb materials antics d'altres perfils PQPI i PFI).
divendres, 21 de juny del 2024
dimecres, 5 de juny del 2024
dimarts, 9 d’abril del 2024
Revisió d'enllaços
Estratègies i eines de comunicació
Exercicis de Cua de vaca. Recordeu a portar el llibre.
Llegir i entendre l'article "Experiències de vida"
Entorn social i territorial
Conceptes d'estructura demogràfica
Estructura política de l'estat
En quantes comunitats autònomes es parla català? I en quants estats?
Estratègies i eines matemàtiques
Les bajoques i el tros. Recordeu a portar calculadora.
Equacions de mostra amb solucions (vegeu la primera part (I.1 a I.5 -equació bàsica- per entendre el funcionament).
Incorporació al món professional
Característiques de la relació laboral
Preguntes i respostes ràpides sobre contractes i salaris
Quin pot ser el teu millor itinerari formatiu?
Salaridilluns, 8 d’abril del 2024
"Cua de vaca" d'Olga Xirinacs. Activitat "Navegació de vaques"
![]() |
Foto: @laxarxa |
1- La vaca Arabel·la i la vaca Xoriça es va trobar per casualitat al Port de Tarragona i en van tenir una gran alegria: les havien separat quan eren vedelletes.
2- Totes dues s'havien integrat bé als ramats respectius, van tenir vedells i van fer bons formatges. Però es feien velles.
3- Les granges d'Arabel·la i Xoriça van patir la crisi: els grans intermediaris promovien gairebé gratis la llet als supermercats i la carn tenia cada vegada menys sortida.
4- Els grangers van decidir vendre part del bestiar poc productiu i enviar-lo al nord d'Àfrica amb els vaixells per a bestiar viu a través del Port de Tarragona.
5- Arabel·la i Xoriça es van trobat en baixar dels camions mig marejades i destarotades.
6- Es van mirar amb els ulls humits i van dir: Quina alegria, tu! Tants anys! On ens porten?
7- Les vaques fan cap a un dels vaixells de transport de ramaderia. Semblen un creuer turístic, amb moltes finestres i il·luminades de nit.
8- L'Arabel·la i la Xoriça estaven espantades i encara bo que les van posa costat per costat i es podien confiar els seus temors.
9- Bufava un fort ponent i la mar es movia molt. Els mugits i els cops de peülles retronaven al recinte.
10- Quan el vaixell va estar en aigües lliures va començar a escampar-se una pudor de fum. Ningú no en va fer cas.
11- En poca estona de navegació es va escampar el pànic, el rebuf, els mugits desesperats i les veus d'homes, desordenades, a crits.
12. El fum es va tornar espès i fosc, els animals no podien respirar i estiraven el coll cap a on veien finestres. El fum negre omplia cada cavitat possible.
13. Era massa tard quan es van sentir motors. Helicòpters rescatant els tripulants d'entre les flames. El fum havia asfixiat l'Arabel·la i la Xoriça.
14. Les vaques aviat es van retrobar a les infinites i verdes prades promeses a tota la fauna del món quan va ser creat i a mesura que evolucionava.
Cua de vaca, Olga Xirinacs. Tarragona: Ganzell, 2022
-Llegeix el text, subratlla o apunta a la llibreta les paraules que no entenguis i les treballarem a classe.
-A partir de que les vaques pugen al vaixell de bestiar, busca un final alternatiu i escriu-lo a la llibreta.
-Busca les idees principals de l'argument, llegint el text, i apunta-les a la llibreta ( *n'hem consensuat algunes, que podeu llegir més amunt).
-A partir de les idees principals fes fotografies i/o dibuixos per poder explicar el text creant la teva història. Un cop feta, pots fer unes vinyetes més amb el teu final alternatiu.
Enllaços externs:
Dibuixa una vaca (Dibujando con Lara)
Elbeik (dades tècniques del vaixell (Marine Traffic)
Què passa amb els vaixells abandonats als ports? El cas de l'Elbeik a Tarragona (Núria Sabaté, 324)
Per què sacrifiquen 2.500 vedells després de mesos viatjant sense rumb pel Mediterrani? (Aitor Álvarez, 324)
El ELBEIK se incendió mientras estaba fondeado en Tarragona (Naucher)
diumenge, 7 d’abril del 2024
Expliquem una història
Enllaços sobre el llibre i l'escriptora:
Biografia d'Olga Xirinacs (AELC)
La cua de la vaca (Carina Filella, El Punt Avui)
Experiències de vida (Júlia Costa, Llegir.cat)
Me veo mayor, pero no quiero quedar fuera del camino, quiero ir con mi tribu ( Cristina Serret, Diari Més)dimecres, 6 de març del 2024
Revisió d'enllaços
Llegir i entendre el vocabulari del relat "Un matí d'estiu" (p. 13-15, Cua de vaca)
Llegir i entendre l'article "Experiències de vida"
Entorn social i territorial
Conceptes d'estructura demogràfica
Estructura política de l'estat
Estratègies i eines matemàtiques
Equacions de mostra amb solucions (vegeu la primera part (I.1 a I.5 -equació bàsica- per entendre el funcionament).
Incorporació al món professional
Preguntes i respostes ràpides sobre contractes i salaris
divendres, 1 de març del 2024
Què són els sectors econòmics?
Què són els sectors econòmics?
dimecres, 28 de febrer del 2024
Preguntes i respostes ràpides sobre contractes i salaris
![]() |
Foto: Eduard Boada (CC BY 3.0) |
Aquí recordem algunes preguntes i respostes ràpides al voltant dels contractes i salaris:
Què és el salari mínim o SMI?
Què és un contracte de treball?
Què és el salari base?
Quantes pagues extra hi ha anualment?
Què significa prorratejar una paga extra?
Què és un contracte de treball?
Un contracte de treball és un acord entre empresari i treballador pel qual aquest s'obliga a prestar determinats serveis per compte de l'empresari i sota la seva direcció, a canvi d'una retribució, i en el qual s'estableixen les condicions de treball. Cal conèixer-ne les característiques, limitacions i possibilitats perquè és el document sobre el qual es basa la relació entre l'empresa i el treballador.
Font: Canal empresa
Què és el salari mínim o SMI?
El salari mínim interprofessional (SMI) és el sou mínim que estableix el Govern espanyol que ha de rebre un treballador per la seva jornada de treball. Fixa el salari brut per la jornada completa legal
i només s’hi computen les retribucions amb diners. L’executiu central
estableix el salari mínim interprofessional anualment després de
consultar-lo amb els sindicats i les associacions empresarials. El 2024 s'ha establert en 1.134 euros mensuals en 14 pagues.
Font: BTV. Més informació: Portal jurídic
Què és el salari base?
El salari base és la retribució fixa que cobra un treballador per prestar serveis. Es fixa per unitat de temps o obra, és a dir, pel temps de treball efectivament prestat, o pel treball en concret realitzat.
El salari base compon el gruix del sou que percep mensualment un treballador, que es pot incrementar amb complements salarials i altres remuneracions no salarials.
Font: Banc de Santander
Quantes pagues extra hi ha anualment?
Un parell de pagues extra cada any.
Més informació: Fundación Adecco / Paloma Jara
Què significa prorratejar una paga extra?
Si les pagues extres s'abonaran de manera independent (una per Nadal i l'altra, habitualment, a l'estiu) o si el seu import es prorratejarà a les 12 mensualitats de la nòmina. És a dir, es divideix limport de les dues pagues extraordinàries entre 12.
Font: Banc de Santander
divendres, 23 de febrer del 2024
ÚS DEL TELÈFON MÒBIL
Us recordem la gran importància de la normativa pel que fa a dispositius mòbils a les aules/tallers.
BON ÚS DEL TELÈFON MÒBIL
- Ús educatiu supervisat pel professorat dins l’aula / taller
- Durant les classes, el mòbil ha d'estar apagat o silenciat i romandre guardat
- Si l’alumne/a necessita utilitzar el mòbil per a un ús educatiu durant la classe / taller, haurà de sol·licitar-lo al professorat i serà el professor/a qui decideixi si el pot treure o no.
MAL ÚS DEL TELÈFON MÒBIL
- Tindre el mòbil damunt de la taula durant les classes / tallers sense l'autorització expressa del professorat. No s'acceptarà cap excusa (estar mirant l'hora, estar pendent d'una comunicació… etc.)
- Traure i/o carregar el mòbil durant les classes sense l'autorització expressa del professorat i sense que hi hagi una finalitat educativa.
- Fer ús del dispositiu sense finalitat educativa (jugar, consultar WhatsApp...)
- Utilitzar el mòbil per a fer fotografies, vídeos i àudios que no tinguin una finalitat educativa. Si aquests continguts es pugen a internet o es comparteixes a les xarxes socials serà considerat com una falta molt greu i es procedirà a l’obertura d’un expedient disciplinari.
El mal ús del telèfon mòbil per part de l’alumnat serà sancionat verbalment pel professorat, demanant a l’alumnat que l’apagui i/o el guardi immediatament. S’amonestarà a l’alumnat per la plataforma i-Educa, imposant-se les següents mesures correctores:
- El primer avís serà tractat com 1 falta lleu.
- En acumulació de 3 faltes lleus l’alumne/a serà expulsat 1 dia del centre.
- L’acumulació de 6 faltes lleus seran tractades com 1 greu, l’alumne/a serà expulsat 3 dia del centre.
- Si hi ha reiteració es procedirà a l’obertura d’un expedient disciplinari.
dijous, 8 de febrer del 2024
Libèria i Sierra Leone
![]() |
Imatge: aljazeera |
Us animo a descobrir països que ens són desconeguts!
Vídeos: El mapa de Sebas
dilluns, 8 de gener del 2024
Àfrica
![]() |
Viquipèdia |
L'Àfrica és un continent divers i immens. Amb aquest exercici ubicarem i coneixerem alguns dels països africans. Exercitarem la comunicació oral i escrita, després d'haver cercat a internet la informació pertinent.
1.- Quan i com es va formar l'estat africà escollit? Des de quin any és independent i una mica d'història recent.
2.- Té algun significat el nom del país?
3.- Com és la bandera? Explica el seu significat.
4.- Qui és el president i breu biografia. On viu?
5- Busca un músic d'aquest país i selecciona un vídeo seu. Penja l'enllaç de youtube, afegeix si en té la seva adreça i l'etiqueta #EscoltemÀfrica. Primerament podeu posar el nom del país i la paraula music a Google, aquí us sortiran diversos vídeos i enllaços. Seleccionau-ne un i copieu i enganxeu el nom del músic a Google, per comprovar (normalment a Viquipèdia, si es del país escollit). Un cop ho tingueu seleccioneu un enllaç de youtube, el pengeu amb l'etiqueta #EscoltemÀfrica i si en té l'adreça de l'autor a X (Twitter).
6.-Busca 5 perfils de X (Twitter) de persones i/o institucions del país.
7.- Què és el que més t'ha agradat d'aquest país?
8.- Imagina que hi vas 5 dies amb tot pagat. Quins ruta faries pel país i quins pobles, ciutats, edificis o espais geogràfics visitaries? (Mínim 10)
Primerament llegiu la fitxa sobre el país que heu escollit i que trobareu a l'enllaç de més avall. La resta de passos els explicarem a classe. Però al final del procés caldrà: Treball escrit sobre cada país, exposició oral sobre cada país i vídeo sobre cada país. Compartirem també les adreces de Twitter i la cançó mitjançant la xarxa social X (Twitter).
Tasques: Creau un perfil a la xarxa social X (Twitter), que utilitzarem per t emes de classe. cal que hi surti el vostre nom, pel que fa a fotografia i cognom podeu restar en privacitat si ho desitgeu: 12 de gener.
Lectura de la fitxa: 15 de gener.
Recopilació informació i primer esborrany de respostes per escrit: 17 de gener
Buscar el músic i penjar la cançó amb l'etiqueta #EscoltemÀfrica i si en té l'adreça del músic: 8 de març
8 de març com a màxim: lliurament de les respostes i revisió de material X
Llistat:Uganda - Juan
Ghana - Jonathan
Libèria - Jairo
Esuatini - Ryad
Nigèria - Ivan
Mali - Arjún
República Democràtica del Congo - Jordi
Tanzània - Benjamín
Etiòpia - Mohamed
Burkina Fasso - Hicham
Costa d'Ivori - Yassine
Senegal - Sif
Sudan del Sud - Sandro
Sudan - Tania`
Angola - Saray
Estratègies i eines de comunicació: UF 1, UF 2, UF 4
dijous, 30 de novembre del 2023
Repàs d'enllaços
Enllaços orientatius per complementar els apunts de la primera avaluació:
Matemàtiques
Equacions de mostra amb solucions (vegeu la primera (I.1 -equació bàsica- per entendre el funcionament).
Entorn
Pobles del Tarragonès i situació en el mapa
Comarques de Tarragona i Terres de l'Ebre: ( joc Educaplay + joc wordwall)
Com es van dissenyar les comarques
En quins estats i en quines comunitats autònomes es parla català?
Llista d'estats sobirans i territoris dependents d'Europa (estats i capitals)
Comunicació
Exercicis orals i escrits a partir del llibre Cua de vaca
Relat "Navegació de vaques" (p. 17) + relat que cadascú ha preparat.
Món professional
Característiques de la relació laboral
Contractació laboral / Modalitats de contracte
divendres, 24 de novembre del 2023
Un cop d'ull al món
Estats del món (CCMA)
Fitxes de països i territoris del MAE
Word Geography Games (jocs)
Country flags quiz (joc)
Llista dels noms dels països del món (IEC)
Mapa polític d'Oceania explicat (ONCE)
Flags of the world (CIA)
Explore all countries (CIA)
Imatge: World Geography Games
Alguns dels estats del món ens són desconeguts. Us proposem investigar-ne un d'Oceania i aprendre coses sobre ell, per això us proposem escollir-ne un i investigar coses com:
On està aquest país?
Des de quan és independent (breu història)?
Com és la bandera i quin significat té?
Qui és el president o cap d'estat?
Hi viu molta gent?
Tres característiques curioses del país o dels seus habitants explicades breument.
Breu opinió teva sobre el país: Com l'explicaries? Què t'ha cridat l'atenció? T'agradaria viure-hi? Perquè?
Farem un escrit que podeu enviar al correu electrònic del professor intentant respondre a aquestes preguntes o parlant d'algun aspecte del país que us hagi tocat (veure llistat a sota). Quan això estigui fet farem un vídeo curt (horitzontal) explicant alguna curiositat del país o el us hagi cridat més l'atenció. Quan el video estigui fet contacteu amb el professor.
Benja: Tuvalu
Ryad: Palau
Ivan : Fiji
Juan: Illes Salomó
Sandro: Kiribati
Yassine: Illes Marshall
Hicham: Samoa
Sif: Vanuatu
Jordi: Nauru
Jonathan: Papua Nova Guinea
Moha: Micronèsia
Tania:Tonga
Sarai: Nova Caledònia (França)
Arjun: Illes Wake (EUA)
Jairo: Illes Pitcaim (Gran Bretanya)
Aiman: Illes Marianes Septentrionals (EUA)
dimecres, 22 de novembre del 2023
Cua de vaca
Juan: Un matí d'estiu (13)
Sif: Plenitud (29)
Hicham: Quimio (31)
Sandro: Christianshaven (39)
Moha: Premonició (57)
Arjun: "Tornan as vacas pra aldea" (67)
Ryad: Cementiri marí (71)
Tania: Adéu muralla adéu (79)
Jairo: Aquí, no (85)
Jonathan: El camp de cireres (95)
Benja: El camí (103)
Yassine: Taurus (43)
Sarai: Falta escollir tema
Enllaços sobre el llibre i l'escriptora:
Biografia d'Olga Xirinacs (AELC)
La cua de la vaca (Carina Filella, El Punt Avui)
Experiències de vida (Júlia Costa, Llegir.cat)
Me veo mayor, pero no quiero quedar fuera del camino, quiero ir con mi tribu ( Cristina Serret, Diari Més)
dilluns, 20 de novembre del 2023
Atles català
Atles català d'Abraham Cresques
L'Atles català (1375) és el mapa cartogràfic català més important, atribuït al mallorquí jueu Abraham Cresques (1325-1387). Escrit en català, no està signat ni datat, però se sap que la data aproximada de la seva producció és el 1375. Mirant el mapa hi podem descobrir infinitat de detalls de tot tipus, com ara poblacions o muntanyes i rius, però sobretot és important perquè ens permet veure quin era el món que coneixíem al segle XIV i quins eren els seus confins. La part del món desconeguda és la terra ignota. Fixeu-vos, en l'Ebre, en el Pirineu i localitzeu algunes poblacions de la costa catalana, com Tarragona, Tamarit o Tortosa. També hi podeu trobar alguns personatges fantàstics.
Aquí podeu veure amb bona qualitat l' Atles català d'Abraham Cresques (Biblioteca Nacional de França).
dimecres, 15 de novembre del 2023
Visita a la Tarraco romana i la catedral
![]() |
Volta romana sota el carrer Enrajolat. Foto: EB |
Algunes de les opinions dels alumnes del PFI d'auxiliar de fusteria de la visita a les muralles, catedral, capçalera del circ i amfiteatre que vam fer el passat 14 de novembre.
Enllaços per ampliar informació:
Museu d'Història de Tarragona + Catedral de Tarragona + Itinere Didàctica
M'ha agradat veure com era la Tarragona romana, sobretot m'ha agradat l'amfiteatre i conèixer la història de Fructuós i els assassinats allí. De la catedral el que més m'ha cridat l'atenció és el claustre i m'ha sorprès veure-he peixos de colors.A la catedral no hi havia estat mai i peso que són bonics els vidres de colors.
Juan
El que més em va agradar va ser passejar per la muralla romana ja que hi havia moltes coses que no coneixia, com ara les marques dels picapedrers a la muralla, que servien per poder cobrar. També em va agradar l'amfiteatre per imaginar-m'hi els lleons i com ens van explicar les curses que feien al circ.Jo ja hi havia estat quan feia l'ESO.
Ryad
Em va interessar quan ens van explicar les tècniques de construcció dels romans, i també passar un matí diferent aprenent coses. L'amfiteatre romà em va agradar per veure com el van construir, i penso que és un molt bon treball. Em va agradar entrar a la catedral i veure la llum del rosetó des de dins. Era la primera vegada a la meva vida que entrava a una església. Una cosa curiosa és que vaig veure com per construir la catedral utilitzaven pedres romanes, com el sarcòfag que hi ha a la façana.
Mohamed
Em va agradar conèixer la història dels romans, la seva forma de vida, com es divertien i construïen edificis. L'amfiteatre i el crec em van interessar, perquè no ho coneixia. També em va agradar conèixer la catedral per dins i la seva història. Té una arquitectura que em va impressionar. També em va agradar conèixer una mica d'història de la catedral i la religió, ja que no en se massa, així com conèixer la història de l'arquitectura romana i de la catedral. No coneixia cap dels monuments que vam visitar.
Benjamín
L'amfiteatre romà que hi ha al costat de la platja va ser el que més em va agradar, em va semblar molt curiós tot el que ens van explicar sobre els animals, tant la compra venda que es feia d'animals, com imaginar com es deurien sentir les persones que havien de lluitar contra lleons. De la catedral em va impressionar que és molt gran, no hi havia entrat mai i pensava que seria molt més petita.
Ivan
![]() |
Catedral de Tarragona |
![]() |
Muralles de Tarragona |
dijous, 21 de setembre del 2023
Mallory i Irvine a l'Everest
Galeria de cinc muntanyistes que han fet l'Everest i enllaços interessants:
Llista de les muntanyes més altes del món
L'Everest al National Geographic
Òscar Cadiach a la Gran enciclopèdia catalana i Viquipèdia.
Araceli Segarra a la Gran enciclopèdia catalana i Viquipèdia.
dimecres, 20 de setembre del 2023
En un temps llunyà, de Quim Monzó
Aquest és el vocabulari que hem anat treballant a classe buscant-ne el significat:
diumenge, 17 de setembre del 2023
dijous, 7 de setembre del 2023
Curs 2023-24
En aquest blog, aquest curs 2023-24, hi seguirem penjant materials del curs d'Auxiliar en treballs de fusteria i instal·lació de mobles que us poden servir de suport o d'informació.
Per a informació del centre podeu visitar la web de l'institut.