dimarts, 31 de gener del 2012

Senegal al Canal 33

Dijous, 2 de febrer, a partir de les 22.45, el Canal 33 emet una nit temàtica dedicada a Senegal i Gàmbia. El periodista Jaume Figueras serà l'encarregat d'introduir aquesta programació especial, que oferirà les següents produccions:

"Catalans del Senegal i Gàmbia", una producció de TVC (25 min., 2011)
"Madame Brouette", pel·lícula de Moussa Sene Absa (Senegal, 2003, 106 min)
"Youssou N'Dour: Us ofereixo el que estimo" documental d'Elizabeth Chai Vasarhely (98 min, 2009)

Enguany són tres els alumnes del PQPI procedents del Senegal, per això recomanem a tothom veure aquesta programació especial del Canal 33.

dijous, 26 de gener del 2012

Renovar la targeta de demanda del SOC

Clicant aquí podeu renovar la targeta de demanda d'ocupació del Servei d'Ocupació de Catalunya. Per accedir als serveis del SOC per internet necessiteu el vostre núm. de NIF/NIE i la paraula de pas (PIN) que pdoeu trobar a la targeta de demanda d'ocupació.

dimecres, 18 de gener del 2012

BILLY

La prestatgeria Billy. Foto: Getty Images.
Billy, la prestatgeria més popular del món, va començar a comercialitzar-se el 1979 i se n'han venut més de 41 milions d'unitats.

Gillis Lundgren va fer-ne el primer esbós en un tovalló de paper "les idees són efímeres i cal capturar-les en el moment en què sorgeixen", afirmà l'avui ja octogenari dissenyador suec. Gillis Lundgren, considerat l'inventor dels mobles llestos per muntar, va dissenyar aquest moble pensant en la seva funcionalitzat per a enmagatzemar llibres i en un disseny que sempre fos actual.

El dissenyador de mobles Gillis Lundgren. Foto: Ikea.
Hem treballat a classe la història i trajectòria d'aquest moble basant-nos en el llibre Billy. Fem serivir ara aquesta veterana prestatgeria global com a exscusa per tal de poder-ne dir alguna cosa mitjançant una redacció de 100 paraules a la vostra llibreta o també online (1), dibuixar-la atenent a les seves mides , utilitzant l'aplicatiu Planning Billy i esbrinant el cost en euros del moble dibuixat (2) i investigar els enllaços d'internet proposats a més d'altres què pogueu trobar inetressants. Per als textos en anglès podeu utilitzar el traductor (3). Caldrà enviar al correu electrònic del professor una de les pàgines traduïdes de l'anglès al català.

Enllaços relacionats:

Billy, peça a peça  + Planner Billy + Els trenta anys de Billy + Llibre Billy + Sobre Ikea

(1) Mòdul formatiu: Aprenentatges instrumentals bàsics 
 Crèdit: Tècniques comunicatives bàsiques per al món laboral i per a la vida quotidiana
Bloc de continguts: Comunicació escrita
(2) Mòdul formatiu: Aprenentatges instrumentals bàsics
Crèdit: Matemàtiques en el món laboral i per a la vida quotidiana
Bloc de continguts: Espai i forma / Mesura
(3) Mòdul formatiu: Aprenentatges instrumentals bàsics
Crèdit: Tecnologies de la informació i la comunicació
Bloc de continguts: Utilitats d'internet

dijous, 12 de gener del 2012

Els complements del verb

Interessant presentació en llengua castellana del complement directe i el complement indirecte. Podeu consultar el blog de Pep Hernández clicant aquí. Mòdul formatiu: AIB
Crèdit: Tècniques comunicatives bàsiques per al món laboral i la vida quotidiana.
Bloc de continguts: Comunicació escrita

divendres, 16 de desembre del 2011

Andreu Carranza

 
Intervenció d'Andreu Carranza i Font a L'hora del lector (TV3).

Confirmat, l'escriptor Andreu Carranza ens visitarà aquest curs per compartir aspectes de la seva obra amb tots nosaltres i fruit del programa Itineraris de lectura de la Institució de les Lletres Catalanes, amb qui aquest curs l'Institut Pere Martell hi participa portant Andreu Carranza a l'aula del PQPI-FIAP.

dimecres, 7 de desembre del 2011

Prova escrita i presentació de treballs

Imatge: Xarxa TIC
Recordeu els horaris de la prova escrita corresponent a la primera avaluació del Mòdul B.


Auxiliar de paleta i construcció: 13 de desembre, 10 h. Aula FIAP.

Auxiliar en treballs de fusteria i instal·lació de mobles: 13 de desembre, 11:30 h. Aula FIAP.

D'altra banda recordar també què el termini de lliurament dels treballs s'ha ampliat fins al diumenge 11 de desembre a les 12 de la nit. El lliurament cal fer-ho al correu electrònic xtec del professor.

Ànim!

La netiqueta

Imatge extreta de 500 trazos
La netiqueta no és altra cosa que les regles de comportament a la xarxa, però no només en llocs webs sinó també en el correu electrònic.

Així com en la vida real, segons en quin ambient ens volguem expressar hem de fer-ho d'una manera, o d'una altra. Veiem doncs, com dins i fora de la xarxa passa el mateix. 

Per a entendre-ho millor us convidem a investigar quatre enllaços relacionats:

Wikipedia + Indianopedia + RFC 1855 + 500 trazos

Mòdul formatiu: AI
Crèdit: TIC 
Bloc de continguts: Utilitats d'internet

dilluns, 21 de novembre del 2011

Rebuig


Recordeu allò de la felix culpa, de l'errada afortunada? Alguns de vosaltres vau voler compartir-ne algunes, d'errades. Però i el rebuig? Hi ha alguns punts en comú entre equivocar-se i ser rebutjat? Tot i tractar-se de conceptes ben diferents, el principal punt de contacte és el de com ens afecten errada i rebuig.

No és estrany que qualsevol persona emprenedora conegui l'error i el rebuig, I és a partir de l'error i el rebuig que tira endavant, que passa a l'acció. Conceptes com el del mapa del tresor, o el de la llei de l'acció ens hi ajuden.

Íñigo García Ureta, en el seu llibre Éxito, un libro sobre el rechazo editorial (Trama editorial, 2011) ens acosta al que suposa el rebuig dins d'un àmbit concret: l'editorial. El rebuig no és a priori bo o dolent, ha de ser vist com a una oportunitat per a tirar endavant. Al llibre de García Ureta, Petra Sluka ens parla de J.K. Rowling, l'autora de Harry Potter, de qui es diu que va rebre una vintena de cartes de rebuig. Joanne Kathleen Rowling "Només podia permetre's fotocopiar un cop el manuscrit, així que va haver d'esperar pacientment a que cada editorial seguís el procés que fa que el manuscrit acabi a dalt de la pila i, un cop rebutjat, a que li tornin per correu". Avui diuen que és la tercera persona del seu país en volum de guanys, i a banda d'això ha estat nomenada oficial de l'Imperi Britànic o condecorada amb el premi Príncep d'Astúries, per posar dos exemples. Èxit doncs, després d'una vintena de rebuigs.

Nota: El vídeo d'aquest post no ens parla del rebuig, però ens fa pensar sobre la importància de tornar-se a aixecar.

Mòdul formatiu: Desenvolupament i recursos personals.
Crèdit: Desenvolupament personal.
Bloc de continguts: Identitat personal i autoconeixement.

divendres, 11 de novembre del 2011

Resolució de problemes

Foto d'Oberazzi. Llicència CC.
Model de problema amb la solució. Podeu plantejar un problema similar, canviant les xifres per tal d'ananr practicant.

En Nil i en Sergi juguen a endevinar nombres. En Nil proposa a en sergi que trobi un nombre que compleixi la condició que la meitat i les dues terceres parts del nombre sumin 49. En Sergi l'ha de trobar mitjançant una equació de primer grau.

X/2 + 2x/3 = 49

x/2 + 2x/3 = 49/1

3x/6 + 4x/6 = 294/6

3x + 4x = 294

7x = 294

x = 294/7

x = 42

Es tracta del nombre 42.

Mòdul formatiu: Aprenentatges instrumetals bàsics
Crèdit: Matemàtiques per al món laboral i la vida quotidiana,
Bloc de continguts: Numeració, càlcul i relacions

dijous, 10 de novembre del 2011

Resolució de problemes

Foto: Kenjobro. Llic. CC
Vuit amics preparen una sortida de cap de setmana. L'allotjament els costa un total de 222 €, el transport 150 € entre tots i les activitats un total de 196 €. Quant haurà de pagar cadascú?

222 + 150 + 196 = 568

568 : 8 = 71

Cadascú haurà de pagar 71 €


Mòdul formatiu: Aprenentatges instrumetals bàsics
Crèdit: Matemàtiques per al món laboral i la vida quotidiana,
Bloc de continguts: Numeració, càlcul i relacions

dilluns, 7 de novembre del 2011

Errors afortunats?

Imatge: Clipart Etc. Llicència
Avui a classe hem parlat dels errors afortunats,  felix culpa en llatí, i alguns de vosaltres heu volgut compartir la vostra experiència via correu electrònic. Les impressions giren sobretot a partir de l'esport de competició (futbol i boxa en concret) i a partir de l'experiència a l'ESO, aquí n'hi ha algunes procedents del curs d'aux. de paleta i construcció:

Majid: "Deixar l´institut i fer el que m´agrada. Jo vaig deixar l´Institut perquè no em portava bé, em barallava cada dia, no estudiava gaire i no hi anava per les tardes. Ara puc fer el que m'agrada."

Julián: "Tot va començar fa uns anys, no m'agradava estudiar per mandra i també perquè m'agradava sortir molt al carrer, i ara comprenc que és millor estudiar que estar al carrer sense fer res."

Ramon: "El meu entrenador de boxa em deia que estigués atent als cops del rival i no li prestava molta atenció així que em van donar una pallissa, i lo bó que vaig apendre era que havia de fer tot el que em diu l'entrenador."

Josep Maria: "Doncs jo t'explicare el meu error feliç. Jo vaig deixar l'ESO per que no  m'anava bé ja que a mi quan alguna cosa no m'interessa no presto ni un 1% d'interès, gràcies ha això estic fent un PQPI que m'agrada més hi m'hi trobo a gust a classe, tot hi que no et regalen res en el sentit de notes, una cosa està clara, que sense interès no intentis aprendre res."

Mauri: "Vaig estar jugant un partit de futbol, amb el meu equip o el mister m'estava donant explicacions i jo no li feia molt de cas. Vaig perdre el partit. I me me'n vaig adonar de que si le fea cas podria crear més perill en el camp. En el següent partit li vaig fer cas i vam  guanyar."

Kevin: "Vaig anar al campionat de Catalunya de boxa i em van donar la derrota per punts quan podria haver-hi guanyat per KO i no ho vaig fer per no fer cas al meu entrenador. Això em va fer donar-me compte de que tinc que fer cas al meu entrenador i m'ha servit per a guanyar el campionat d'aquest any."

Javi: "Tot va començar quan vaig anar a l'institut i la vaig liar per primera vagada. Li vaig agafar gust a liar-la i no parava, després vaig ana a la UEC (Unitat d'Escolarització Compartida) i seguia liant-la només per gust, però a partir dels 15 anys canvien les coses i em vaig proposar treure'm la ESO però no vaig poder i ara estic fent aquest PQPI, i l'any vinet vull fer Grau Mitjà."

Frankely: "Un matí volia agafar el bus per anar a Barcelona i vaig arribar tard. El vaig perdre i això em va ensenyar que si no vull tornar-lo a perdre he de ser puntual."

Luis: "El meu error afortunat va ser el de deixar un curs d'electricista fa tres anys, considero que vaig perdre el temps però ara tinc clar que s'ha de seguir, aprendre i ser més constant."

Jonathan: "El meu error va ser deixar la ESO perquè m'angoixava i les coses no funvionàven. No era com jo ho tenia planejat. Ara no m'angoixo tant i tot va bé, però he hagut de deixar el fiutbol ja que no tenia prou temps. Bé, si tanques al porta a tots els errors deixes fora la veritat."
 Aneu al post L'errada afortunada i des d'allí accediu a l'article de Gregorio Luri.
Mòdul formatiu: Desenvolupament i recursos personals.
Crèdit: Desenvolupament personal.
Bloc de continguts: Identitat personal i autoconeixement.

L'errada afortunada

Imatge extreta d'Usual error. Sota llicència CC.
El filòsof i especialista en temes educatius Gregorio Luri ens parala a La subtil aparença de l'elefant (article complert clicant aquí) de la felix culpa; o sigui, de l'errada afortunada, a partir de la qual professors i alumnes podem aprendre de les nostres equivocacions i corregir les nostres trajectòries.

A partir dels nostres erros anem coneixent-nos, anem conformant també aspectes de la nostra identitat. Per això no us sàpiga greu equivocar-vos, si l'error esdevé pedra de toc per tal de poder millorar.

Una altra història és el preguntar-nos perquè no entenem els altres, d'això en parla el blog Usual error (per a qui prefereixi llegir-lo en català pot utilitzar el Google translate).

Nota: L'article de Gregorio Luri va ser publicat al diari Ara el 26 de juny de 2011. Blog personal de Gregorio Luri.

Mòdul formatiu: Desenvolupament i recursos personals.
Crèdit: Desenvolupament personal.
Bloc de continguts: Identitat personal i autoconeixement.

dimecres, 26 d’octubre del 2011

El mapa del tresor

Info sobre el llibre
A classe estem treballant un mapa molt especial, el mapa del tresor. I no, no es tracta de cap joc, de cap història de corsaris o pirates... es tracta d'un tresor molt personal. Anem a buscar i a acostar-nos a un dels vostres objectius. L'objectiu és el tresor. 

Per fer-ho hem parlat d'aspectes que ens ha suggerit l'escolta de part del popular programa de Gaspar Hernàndez, l'Ofici de viure, titolat La llei de l'acció

Per començar a treballar l'actitud i la manera de veure el món Àlex Rovira i Francesc Miralles es pregunten fins a quin punt és un error pensar en que n'hi ha prou en desitjar una cosa perquè esdevingui realitat. 

Aquests autors proposen canviar la passivitat per tal de passar a l'acció, i a fer-ho pas a pas amb un mapa del tresor. I ens proposen crear un mapa del tresor que ens pugui acompanyar en la recerca d'un objectiu de la nostra vida. 

Quin és el teu mapa del tresor?

Article sobere el llibre El mapa del tresor
Mòdul formatiu: Desenvolupament i recursos personals
Crèdit: Desenvolupament personal
Bloc de continguts: Autonomia personal i habilitats socials

divendres, 14 d’octubre del 2011

Comencem amb un pressupost?

Treball a l'aula i catàleg. Foto: Hector Cazalla
A partir del catàleg d'Ikea, que podeu consultar a classe en paper, heu de fer les següents activitats:

Teniu un pressupost, no gaire elevat, de 2.500 euros per tal d'amoblar un apartament actualment buit. Aquest apartament, de 100 metres quadrats, disposa de les següents parts:

Saló-menjador, habitació doble, habitació individual, lavabo amb dutxa, cuina, rebedor, corredor i balcó.
Treball individual:

Haureu de fer el pressupost per tal d'amoblar-lo tot. No us serà fàcil ja que només disposem de 2.500 euros! Per fer-lo heu d'apuntar el nom del moble o complement, el preu i el núm. de pàgina en el catàleg.

També haureu de fer un esbós, que després perfeccionarem amb les mesures exactes, del vostre apartament.

Treball en grup:

En parelles heu de compartir els vostres treballs individuals i arribar a un consens del qual en resulti un tercer pressupost i un tercer esbós d'apartament.

Aconseguirem fer-ho amb 2.500 euros?

Mòdul formatiu: AIB
Crèdit: Estratègies i eines matemàtiquesbàsiques en el món laboral i per a la vida quotidiana
Bloc de continguts: Numeració càlcul i relacions /mesures.

divendres, 7 d’octubre del 2011

Des de Silicon Valley

Principals empreses amb seu a Silicon Valley (EUA).
Diuen de Xabier Uribe-Etxebarria que representa l'esperit emprenedor en estat pur. En l'entrevista que li ha fet Fermin Munarriz ens parla de com va arribar a Silicon Valley, dels discursos d'ascensor i de la seva actitud davant de l'èxit o el fracàs. L'empresa que va crear ell mateix va ser escollida la millor empresa jove amb projecció del món entre un miler d'empreses punteres, i això no va ser sinó un punt més d'arrencada per a tirar endavant. Ara a més és expert del Consorci World Wide Web, què és qui posa les regles del joc a internet. A l'entrevista també ens parla de cap a on van les coses en aquest sector que cada cop està més present en les nostres vides, però també de què significa això de ser emprenedor. Un dels seus primers clients va ser l'empresa Vueling, però no hi pa poder contactar amb facilitat ja que no podien parlar-hi per telèfon. Xabier Uribe-Etxebarria -nascut el 1981- ho va aclarir ràpid, va agafar un avió i es va plantar a la seu de Vueling. Ens en parla ell mateix: "cogí un avión, me presenté en la puerta y dije 'quiero estar con este señor'.'¿Has quedado con él?', me preguntaron. 'No, pero quiero estar con él'. Y me atendió".

MUNARRIZ, Fermin. "La web nos permite jugar a ser grandes y competir con la mayor empresa del mundo". Gara, 26 de juny de 2016, p. 10-12. Enllaç al text.

Activitat: 
1.- Llegir l'entrevista (AIB-COM).
2.- Comentar per escrit el què us ha cridat més l'atenció  (AIB-COM).
3.- Posada en comú a classe (DRP).


Mòdul formatiu: DRP
Crèdit: Desenvolupament en el lloc de treball
Bloc de continguts: Actituds i hàbits laborals

Mòdul formatiu: AIB
Crèdit: Tècniques comunicatives bàsiques per al món laboral i la vida quotidiana.
Bloc de continguts: Comunicació escrita

Activitats al Complex Educatiu de #Tarragona


Les residències del Complex Educatiu de Tarragona organitzen diferents activitats: grup musical, iniciació al ioga, teatre, dansa (funky, hip hop, clàssica), grup de conversa en anglès, pilates, futbol sala, bàsquet, cinema, futbolí i pòquer.

Informeu-vos 

dijous, 6 d’octubre del 2011

Currículum a l'era 2.0

Imatge: Gesus. Sota llicència CC.
Seguint aquest enllaç podeu escoltar l'entrevista de Tatiana Sisquella a Jordi Roca, director del Cibernàrium de Barcelona Activa. 

Ens parla de com trobar feina a través de la xarxes socials i de com les empreses rastregen els nostres perfils a Facebook, Twitter i Linked-In, entre d'altres.


(Programa La Tribu, Catalunya Ràdio, 04/10/11)

Mòdul formatiu: desenvolupament i recirsos personals
Crèdit: Projecte formatiu i professional
Bloc de continguts: Tècniques de recerca de feina

dimarts, 4 d’octubre del 2011

Dels PQPI a la FP, article de Neus Caballer

Seguint l'enllaç podeu llegir un article periodístic que parla dels PQPI. Entre d'altres coses podeu llegir l'experiència del jove Martín Orero, actualment estudiant d'un PQPI de fusteria a València.

CABALLER, Neus. "Más de 12.000 alumnos que dejaron la Secundaria retoman sus estudios". A: El País, 3 d'octubre de 2011.