Auxiliar en treballs de fusteria i instal·lació de mobles. Institut Pere Martell (Amb materials antics d'altres perfils PQPI i PFI).
divendres, 1 de març del 2024
Què són els sectors econòmics?
dimecres, 28 de febrer del 2024
Preguntes i respostes ràpides sobre contractes i salaris
![]() |
Foto: Eduard Boada (CC BY 3.0) |
Aquí recordem algunes preguntes i respostes ràpides al voltant dels contractes i salaris:
Què és el salari mínim o SMI?
Què és un contracte de treball?
Què és el salari base?
Quantes pagues extra hi ha anualment?
Què significa prorratejar una paga extra?
Què és un contracte de treball?
Un contracte de treball és un acord entre empresari i treballador pel qual aquest s'obliga a prestar determinats serveis per compte de l'empresari i sota la seva direcció, a canvi d'una retribució, i en el qual s'estableixen les condicions de treball. Cal conèixer-ne les característiques, limitacions i possibilitats perquè és el document sobre el qual es basa la relació entre l'empresa i el treballador.
Font: Canal empresa
Què és el salari mínim o SMI?
El salari mínim interprofessional (SMI) és el sou mínim que estableix el Govern espanyol que ha de rebre un treballador per la seva jornada de treball. Fixa el salari brut per la jornada completa legal
i només s’hi computen les retribucions amb diners. L’executiu central
estableix el salari mínim interprofessional anualment després de
consultar-lo amb els sindicats i les associacions empresarials. El 2024 s'ha establert en 1.134 euros mensuals en 14 pagues.
Font: BTV. Més informació: Portal jurídic
Què és el salari base?
El salari base és la retribució fixa que cobra un treballador per prestar serveis. Es fixa per unitat de temps o obra, és a dir, pel temps de treball efectivament prestat, o pel treball en concret realitzat.
El salari base compon el gruix del sou que percep mensualment un treballador, que es pot incrementar amb complements salarials i altres remuneracions no salarials.
Font: Banc de Santander
Quantes pagues extra hi ha anualment?
Un parell de pagues extra cada any.
Més informació: Fundación Adecco / Paloma Jara
Què significa prorratejar una paga extra?
Si les pagues extres s'abonaran de manera independent (una per Nadal i l'altra, habitualment, a l'estiu) o si el seu import es prorratejarà a les 12 mensualitats de la nòmina. És a dir, es divideix limport de les dues pagues extraordinàries entre 12.
Font: Banc de Santander
divendres, 23 de febrer del 2024
ÚS DEL TELÈFON MÒBIL
Us recordem la gran importància de la normativa pel que fa a dispositius mòbils a les aules/tallers.
BON ÚS DEL TELÈFON MÒBIL
- Ús educatiu supervisat pel professorat dins l’aula / taller
- Durant les classes, el mòbil ha d'estar apagat o silenciat i romandre guardat
- Si l’alumne/a necessita utilitzar el mòbil per a un ús educatiu durant la classe / taller, haurà de sol·licitar-lo al professorat i serà el professor/a qui decideixi si el pot treure o no.
MAL ÚS DEL TELÈFON MÒBIL
- Tindre el mòbil damunt de la taula durant les classes / tallers sense l'autorització expressa del professorat. No s'acceptarà cap excusa (estar mirant l'hora, estar pendent d'una comunicació… etc.)
- Traure i/o carregar el mòbil durant les classes sense l'autorització expressa del professorat i sense que hi hagi una finalitat educativa.
- Fer ús del dispositiu sense finalitat educativa (jugar, consultar WhatsApp...)
- Utilitzar el mòbil per a fer fotografies, vídeos i àudios que no tinguin una finalitat educativa. Si aquests continguts es pugen a internet o es comparteixes a les xarxes socials serà considerat com una falta molt greu i es procedirà a l’obertura d’un expedient disciplinari.
El mal ús del telèfon mòbil per part de l’alumnat serà sancionat verbalment pel professorat, demanant a l’alumnat que l’apagui i/o el guardi immediatament. S’amonestarà a l’alumnat per la plataforma i-Educa, imposant-se les següents mesures correctores:
- El primer avís serà tractat com 1 falta lleu.
- En acumulació de 3 faltes lleus l’alumne/a serà expulsat 1 dia del centre.
- L’acumulació de 6 faltes lleus seran tractades com 1 greu, l’alumne/a serà expulsat 3 dia del centre.
- Si hi ha reiteració es procedirà a l’obertura d’un expedient disciplinari.
dijous, 8 de febrer del 2024
Libèria i Sierra Leone
![]() |
Imatge: aljazeera |
Us animo a descobrir països que ens són desconeguts!
Vídeos: El mapa de Sebas
dilluns, 8 de gener del 2024
Àfrica
![]() |
Viquipèdia |
L'Àfrica és un continent divers i immens. Amb aquest exercici ubicarem i coneixerem alguns dels països africans. Exercitarem la comunicació oral i escrita, després d'haver cercat a internet la informació pertinent.
1.- Quan i com es va formar l'estat africà escollit? Des de quin any és independent i una mica d'història recent.
2.- Té algun significat el nom del país?
3.- Com és la bandera? Explica el seu significat.
4.- Qui és el president i breu biografia. On viu?
5- Busca un músic d'aquest país i selecciona un vídeo seu. Penja l'enllaç de youtube, afegeix si en té la seva adreça i l'etiqueta #EscoltemÀfrica. Primerament podeu posar el nom del país i la paraula music a Google, aquí us sortiran diversos vídeos i enllaços. Seleccionau-ne un i copieu i enganxeu el nom del músic a Google, per comprovar (normalment a Viquipèdia, si es del país escollit). Un cop ho tingueu seleccioneu un enllaç de youtube, el pengeu amb l'etiqueta #EscoltemÀfrica i si en té l'adreça de l'autor a X (Twitter).
6.-Busca 5 perfils de X (Twitter) de persones i/o institucions del país.
7.- Què és el que més t'ha agradat d'aquest país?
8.- Imagina que hi vas 5 dies amb tot pagat. Quins ruta faries pel país i quins pobles, ciutats, edificis o espais geogràfics visitaries? (Mínim 10)
Primerament llegiu la fitxa sobre el país que heu escollit i que trobareu a l'enllaç de més avall. La resta de passos els explicarem a classe. Però al final del procés caldrà: Treball escrit sobre cada país, exposició oral sobre cada país i vídeo sobre cada país. Compartirem també les adreces de Twitter i la cançó mitjançant la xarxa social X (Twitter).
Tasques: Creau un perfil a la xarxa social X (Twitter), que utilitzarem per t emes de classe. cal que hi surti el vostre nom, pel que fa a fotografia i cognom podeu restar en privacitat si ho desitgeu: 12 de gener.
Lectura de la fitxa: 15 de gener.
Recopilació informació i primer esborrany de respostes per escrit: 17 de gener
Buscar el músic i penjar la cançó amb l'etiqueta #EscoltemÀfrica i si en té l'adreça del músic: 8 de març
8 de març com a màxim: lliurament de les respostes i revisió de material X
Llistat:Uganda - Juan
Ghana - Jonathan
Libèria - Jairo
Esuatini - Ryad
Nigèria - Ivan
Mali - Arjún
República Democràtica del Congo - Jordi
Tanzània - Benjamín
Etiòpia - Mohamed
Burkina Fasso - Hicham
Costa d'Ivori - Yassine
Senegal - Sif
Sudan del Sud - Sandro
Sudan - Tania`
Angola - Saray
Estratègies i eines de comunicació: UF 1, UF 2, UF 4
dijous, 30 de novembre del 2023
Repàs d'enllaços
Enllaços orientatius per complementar els apunts de la primera avaluació:
Matemàtiques
Equacions de mostra amb solucions (vegeu la primera (I.1 -equació bàsica- per entendre el funcionament).
Entorn
Pobles del Tarragonès i situació en el mapa
Comarques de Tarragona i Terres de l'Ebre: ( joc Educaplay + joc wordwall)
Com es van dissenyar les comarques
En quins estats i en quines comunitats autònomes es parla català?
Llista d'estats sobirans i territoris dependents d'Europa (estats i capitals)
Comunicació
Exercicis orals i escrits a partir del llibre Cua de vaca
Relat "Navegació de vaques" (p. 17) + relat que cadascú ha preparat.
Món professional
Característiques de la relació laboral
Contractació laboral / Modalitats de contracte
divendres, 24 de novembre del 2023
Un cop d'ull al món
Estats del món (CCMA)
Fitxes de països i territoris del MAE
Word Geography Games (jocs)
Country flags quiz (joc)
Llista dels noms dels països del món (IEC)
Mapa polític d'Oceania explicat (ONCE)
Flags of the world (CIA)
Explore all countries (CIA)
Imatge: World Geography Games
Alguns dels estats del món ens són desconeguts. Us proposem investigar-ne un d'Oceania i aprendre coses sobre ell, per això us proposem escollir-ne un i investigar coses com:
On està aquest país?
Des de quan és independent (breu història)?
Com és la bandera i quin significat té?
Qui és el president o cap d'estat?
Hi viu molta gent?
Tres característiques curioses del país o dels seus habitants explicades breument.
Breu opinió teva sobre el país: Com l'explicaries? Què t'ha cridat l'atenció? T'agradaria viure-hi? Perquè?
Farem un escrit que podeu enviar al correu electrònic del professor intentant respondre a aquestes preguntes o parlant d'algun aspecte del país que us hagi tocat (veure llistat a sota). Quan això estigui fet farem un vídeo curt (horitzontal) explicant alguna curiositat del país o el us hagi cridat més l'atenció. Quan el video estigui fet contacteu amb el professor.
Benja: Tuvalu
Ryad: Palau
Ivan : Fiji
Juan: Illes Salomó
Sandro: Kiribati
Yassine: Illes Marshall
Hicham: Samoa
Sif: Vanuatu
Jordi: Nauru
Jonathan: Papua Nova Guinea
Moha: Micronèsia
Tania:Tonga
Sarai: Nova Caledònia (França)
Arjun: Illes Wake (EUA)
Jairo: Illes Pitcaim (Gran Bretanya)
Aiman: Illes Marianes Septentrionals (EUA)
dimecres, 22 de novembre del 2023
Cua de vaca
Juan: Un matí d'estiu (13)
Sif: Plenitud (29)
Hicham: Quimio (31)
Sandro: Christianshaven (39)
Moha: Premonició (57)
Arjun: "Tornan as vacas pra aldea" (67)
Ryad: Cementiri marí (71)
Tania: Adéu muralla adéu (79)
Jairo: Aquí, no (85)
Jonathan: El camp de cireres (95)
Benja: El camí (103)
Yassine: Taurus (43)
Sarai: Falta escollir tema
Enllaços sobre el llibre i l'escriptora:
Biografia d'Olga Xirinacs (AELC)
La cua de la vaca (Carina Filella, El Punt Avui)
Experiències de vida (Júlia Costa, Llegir.cat)
Me veo mayor, pero no quiero quedar fuera del camino, quiero ir con mi tribu ( Cristina Serret, Diari Més)
dilluns, 20 de novembre del 2023
Atles català
Atles català d'Abraham Cresques
L'Atles català (1375) és el mapa cartogràfic català més important, atribuït al mallorquí jueu Abraham Cresques (1325-1387). Escrit en català, no està signat ni datat, però se sap que la data aproximada de la seva producció és el 1375. Mirant el mapa hi podem descobrir infinitat de detalls de tot tipus, com ara poblacions o muntanyes i rius, però sobretot és important perquè ens permet veure quin era el món que coneixíem al segle XIV i quins eren els seus confins. La part del món desconeguda és la terra ignota. Fixeu-vos, en l'Ebre, en el Pirineu i localitzeu algunes poblacions de la costa catalana, com Tarragona, Tamarit o Tortosa. També hi podeu trobar alguns personatges fantàstics.
Aquí podeu veure amb bona qualitat l' Atles català d'Abraham Cresques (Biblioteca Nacional de França).
dimecres, 15 de novembre del 2023
Visita a la Tarraco romana i la catedral
![]() |
Volta romana sota el carrer Enrajolat. Foto: EB |
Algunes de les opinions dels alumnes del PFI d'auxiliar de fusteria de la visita a les muralles, catedral, capçalera del circ i amfiteatre que vam fer el passat 14 de novembre.
Enllaços per ampliar informació:
Museu d'Història de Tarragona + Catedral de Tarragona + Itinere Didàctica
M'ha agradat veure com era la Tarragona romana, sobretot m'ha agradat l'amfiteatre i conèixer la història de Fructuós i els assassinats allí. De la catedral el que més m'ha cridat l'atenció és el claustre i m'ha sorprès veure-he peixos de colors.A la catedral no hi havia estat mai i peso que són bonics els vidres de colors.
Juan
El que més em va agradar va ser passejar per la muralla romana ja que hi havia moltes coses que no coneixia, com ara les marques dels picapedrers a la muralla, que servien per poder cobrar. També em va agradar l'amfiteatre per imaginar-m'hi els lleons i com ens van explicar les curses que feien al circ.Jo ja hi havia estat quan feia l'ESO.
Ryad
Em va interessar quan ens van explicar les tècniques de construcció dels romans, i també passar un matí diferent aprenent coses. L'amfiteatre romà em va agradar per veure com el van construir, i penso que és un molt bon treball. Em va agradar entrar a la catedral i veure la llum del rosetó des de dins. Era la primera vegada a la meva vida que entrava a una església. Una cosa curiosa és que vaig veure com per construir la catedral utilitzaven pedres romanes, com el sarcòfag que hi ha a la façana.
Mohamed
Em va agradar conèixer la història dels romans, la seva forma de vida, com es divertien i construïen edificis. L'amfiteatre i el crec em van interessar, perquè no ho coneixia. També em va agradar conèixer la catedral per dins i la seva història. Té una arquitectura que em va impressionar. També em va agradar conèixer una mica d'història de la catedral i la religió, ja que no en se massa, així com conèixer la història de l'arquitectura romana i de la catedral. No coneixia cap dels monuments que vam visitar.
Benjamín
L'amfiteatre romà que hi ha al costat de la platja va ser el que més em va agradar, em va semblar molt curiós tot el que ens van explicar sobre els animals, tant la compra venda que es feia d'animals, com imaginar com es deurien sentir les persones que havien de lluitar contra lleons. De la catedral em va impressionar que és molt gran, no hi havia entrat mai i pensava que seria molt més petita.
Ivan
![]() |
Catedral de Tarragona |
![]() |
Muralles de Tarragona |
dijous, 21 de setembre del 2023
Mallory i Irvine a l'Everest
Galeria de cinc muntanyistes que han fet l'Everest i enllaços interessants:
Llista de les muntanyes més altes del món
L'Everest al National Geographic
Òscar Cadiach a la Gran enciclopèdia catalana i Viquipèdia.
Araceli Segarra a la Gran enciclopèdia catalana i Viquipèdia.
dimecres, 20 de setembre del 2023
En un temps llunyà, de Quim Monzó
Aquest és el vocabulari que hem anat treballant a classe buscant-ne el significat:
diumenge, 17 de setembre del 2023
dijous, 7 de setembre del 2023
Curs 2023-24
En aquest blog, aquest curs 2023-24, hi seguirem penjant materials del curs d'Auxiliar en treballs de fusteria i instal·lació de mobles que us poden servir de suport o d'informació.
Per a informació del centre podeu visitar la web de l'institut.
divendres, 10 de març del 2023
Selecció d'apunts
Mòdul 1. Comunicació
Exercici expressió oral i eines TIC Cua de vaca (lliurar segons s'explica aquí).
Vocabulari i comprensió lectora del llibre Cua de vaca (Conte Navegació de vaques).Mòdul 2. Entorn
Comarques (capitals i nom de comarca)
Pobles del Tarragonès (ubicació en el mapa)
ODS, els objectius de desenvolupament sostenible
El romànic (apunts que se us van donar fotocopiats més entrada al blog)
En quins estats i en quines comunitats autònomes es parla català?
Mòdul 4 Incorporació al món professional
Marc normatiu de les relacions laborals (5 característiques de la relació laboral, el procés de negociació, etapes del procés comunicatiu, modalitats de contractes)
El salari (Salari mínim, pagues extra...)
El contracte
Nota: Els enllaços externs són orientatius.
dimecres, 8 de març del 2023
Anàlisi de l'índex d'igualtat de gènere de l'any 2020 / ODS 5
Descripció:
Si bé és cert que l'alumnat nostre és totalment maculí és precisament per això que cal incidir-hi en el tema de la igualtat ja que la recent crisi econòmica internacional ha tingut greus repercussions en les categories més febles del mercat de treball i, entre elles, la de les dones. Les condicions d'igualtat de gènere han empitjorat notablement, amb el consegüent augment de la discriminació en l'àmbit laboral, i els nostres alumnes n'han de ser conscients.
Eliminar obstacles que impedeixen l'assoliment d'una igualtat efectiva de gènere, garantint una representació femenina adequada fins i tot en aquells sectors on les dones estan tradicionalment poc representades.
L'activitat se centra en l'anàlisi de l'índex d'igualtat de gènere de l'any 2020, que s'ha publicat el 6 de març de 2023. L'Índex d'igualtat de gènere és un indicador compost que mesura la distància en què es troba una societat per assolir la plena igualtat entre dones i homes. Es basa en 31 indicadors, estructurats de forma jeràrquica en 6 dimensions.
L'anàlisi per dimensions mostra que la salut és la dimensió amb més igualtat de gènere (90,1 punts), seguida de les dimensions dels diners (78,9), el poder (75,7), el treball (74,9) i el temps (72,1). La dimensió que presenta menys igualtat de gènere és la del coneixement (63,9).
Explicar què és l'IDESCAT. Temporalització: 10 minuts
Explicar què és l'índex d'igualtat de gènere a Catalunya, mostrar les dades i explicar-les. Ús de canó per mostrar les dades IDESCAT, incloent la referència a l'ODS 5. Temporalització 20 minuts.
Reflexió oral i escrita a partir del que suposen les dades.
Presentació i explicació de les dades de l'índex d'igualtat de gènere
Expressió escrita: Conclusions personals a partir de les dades presentades en 75 paraules. Temporalització 15 minuts, o finalitzar-ho a casa.
Expressió oral: Debat sobre la presència de la dona en el sector corresponent de cada estudi PFI. Temporalització: 15 minuts
Nota de premsa del Govern, amb un resum:
https://govern.cat/govern/
Índex d'igualtat de gènere (dades):
https://www.idescat.cat/pub/?
IDESCAT i demografia:
https://modulb.blogspot.com/
ODS 5:
https://cads.gencat.cat/ca/
dijous, 23 de febrer del 2023
Dies de la setmana català - wòlof
Altine - Dilluns
divendres, 13 de gener del 2023
Salari

El salari es pot cobrar:
-En diners (la forma més corrent avui dia) o en espècie.
-Mensualment (el més habitual), per setmanes, quinzenalment o per una tasca determinada.
-Per temps treballat, o per peces fabricades, o altres mesures del treball realitzat (en aquest cas s'anomena prima), també es pot donar una combinació d'ambdues formes.
S'anomena jornal quan es rep per dia, o jorn, treballat i setmanada quan els pagaments és fan per setmanes de treball.
Es denomina salari base a la part fixa de la remuneració dels treballadors, sobre aquesta base se solen calcular les remuneracions complementàries, com poden ser: altres complements salarials, antiguitat, perillositat, productivitat, comissions, etc.
Parts del salari:
1. Salari base: Quantitat fixa que es paga al treballador per cada dia, setmana o mes de treball.
2. Complements salarials: Quantitat que es paga al treballador per determinades causes: personals (com antiguitat a l'empresa), pel treball (com perillositat, hores extra) o situació de l'empresa (com productivitat).
3. Pagues extra: Dues pagues a l'any. Normalment es paguen el juny i desembre, equivalen cadascuna a un mes de treball. Atenció: Algunes empreses paguen prorratejades, vol dir que es divideixen entre els 12 mesos i es paga una part de la paga extra cada mes.
Salari mínim interprofessional. Quantitat mínima a cobrar treballant a jornada complerta. El 2022 era de 1000 euros en 14 pagues. Aquí podeu veure l'evolució.
Curiositat:
Etimologia (origen) de la paraula salari. Ve de sal, ja que es creu que en l'antiguitat es pagava amb sal.
dilluns, 12 de desembre del 2022
Selecció d'apunts
![]() |
PFI Aux. de Fusteria. |
Mòdul 1. Comunicació (UF1, UF2)
Exercici Cua de vaca (lliurar fins el dia 16).
Vocabulari i comprensió lectora del llibre Cua de vaca (pàgines 13 a 20 del llibre).Mòdul 2. Entorn (UF1)
Comarques (capitals i nom de comarca, ubicació en el mapa)
ODS, els objectius de desenvolupament sostenible
Estructura política de l'estat
El romànic (apunts que se us van donar fotocopiats més entrada al blog)
Mòdul 4 Incorporació al món professional (UF1)
Marc normatiu de les relacions laborals (característiques de la relació laboral, el procés de negociació, etapes del procés comunicatiu, modalitats de contractes)
El salari (Salari mínim...)
Nota: Els enllaços externs són orientatius.
divendres, 9 de desembre del 2022
Graduat en ESO
![]() |
Vista del Complex educatiu de Tarrahona. Foto: CET |