dimarts, 30 d’octubre del 2012

Pujar i baixar persinaes

AttributionNoncommercialNo Derivative Works Some rights reserved by GiantsFanatic
Una casa que decideix quan pujar i baixar les persianes? A l'article Una casa con alma digital podeu trobar la resposta a aquest inetrrogant i veure un dels molts projectes que duen a terme els estudiants de cicles formatius de l'Institut Pere Martell.

Ara és el moment de plantejar-nos qui és el cicle formatiu que ens interessa més, tenir-ho clar ens pot animar a preparar tant laprova d'avaluació extraordinària del PQPI com -si és el cas- la prova d'accés a cicle formatius. Per a investigar més tot el que podeu trobar al nostre institut no deixeu d'entrar periòdicament al lloc web de l'Institut Pere Martell, l'article que us proposem llegir només és un exemple: 

Muñoz, Norián. Una casa con alma digital. Diari de Tarragona, 26 d'octubre de 2012, p. 7.

dilluns, 29 d’octubre del 2012

Glossaris ocupacionals: paleta i fuster

AttributionNoncommercialShare Alike Some rights reserved by Confinednomad
En aquests enllaços hi trobareu els glossaris ocupacionals editats pel Departament d'Empresa i Ocupació elaborats a partir de la traducció al català dels reials decrets que estableixen els certificats de professionalitat corresponents a les ocupacions de paleta i fuster:

Glossari ocupacional de paleta.

Glossari ocupacional de fuster.

A partir d'aquí podeu trobar més fàcilment l'equivalent entre català i castellà de tot uj seguit de paraules que qui vulgui treballar de paleta o fuster hauria de tenir ben controlades.

dijous, 18 d’octubre del 2012

Amanda Todd ens ha de fer pensar


Els actes de record a  Amanda Todd s'extenen pel Canadà.
Foto: Jonathan Hayward/Canadian Press. Publicada a CBC.
Aquests dies ha saltat a primera plana el cas d'Amanda Todd, noia canadenca que als 15 anys va treure's la vida a causa de l'assetjament rebut, especialment via Facebook. 

Abans de suïcidar-se va penjar un video al Youtube que ens denota la importància d'un cas que ens hauria de fer reflexionar: el de l'assetjament per internet. Algunes de les paraules d'Amanda Todd són: "Estic contínuament plorant. Cada dia penso per què encara sóc aquí. Tinc una ansietat horrible. No he sortit en tot l'estiu. Tot pel meu passat. La vida no millora. No puc anar a l'escola ni reunir-me amb gent. M'estic tallant constantment. Estic molt deprimida". Aquest cas -com d'altres- ens ha de fer pensar, també a tenir clar amb qui compartim les nostres imatges, la nostra vida.

Més info al blog

Video original penjat per Amanda Todd.
Més informació a: El Periódico, La Vanguardia, CBC.

divendres, 12 d’octubre del 2012

Fem un Jib Jab?


Juguem amb el Jib Jab? L'Achraf ja ho ha fet.

 Mòdul formatiu: AIB Crèdit: TIC Bloc de continguts: Utlitats d'internet

Fem un Jib Jab?


El Jib Jab de José Maria!

Mòdul formatiu: AIB
Crèdit: TIC
Bloc de continguts: Utilitats d'internet

dimarts, 9 d’octubre del 2012

Reinventar-se

¿Qué es Tulabooks? from Tulabooks on Vimeo.

Imatge de Tulabooks
Hem fet servir com a exemple a Maria Mateo per parlar de les nostres vides, o d'aspectes de les nostres vides. Maria Mateo és la creadora de la xarxa social Tulabooks i a partir dels flaixos que sobre la seva trajectòria ha escrit A. Rodés segur que podem establir paral·lelismes amb les nostres vides.  

Ens hem hagut de reinventar alguna vegada? 

 Ho investiguem?

L'esquema a partir del qual podem treballar és el mateix que es proposa en l'article:

1.- Canvi de rumb
2.- Primer intent
3.- Crisi
4.- Nova aventura

Rodés, A. (text) i Calderer, C. (foto): Maria Mateo. Ara, 16 de setembre de 2012 (suplemenmt Ara emprenem).

Twitter: @Tulabooks

Mòdul formatiu: Desenvolupament i recursos personals. 
Crèdit: Desenvolupament personal. 
Bloc de continguts: Identitat personal i autoconeixement.

Mòdul formatiu: AIB
Crèdit: Tècniques comunicatives bàsiques per al món laboral i la vida quotidiana.
Bloc de continguts: Comunicació escrita 

divendres, 5 d’octubre del 2012

Recordatori

Foto: Nationaal Archiev. Sense drets coneguts
Avís per a l'alumnat d'aux. de FUSTeria + CONStrucció
Dijous dia 11 d'octubre heu de deixar la vostra llibreta al professor, heu de tenir clar que es revisaran els exercicis proposats a classe corresponets al mòdul B. Si algú aquest dia no pot cal que contacti amb el professor per lliurar-la en un altre moment.

dimecres, 3 d’octubre del 2012

A propòsit dels Peta Zetas

Imatge de Peta Zetas
Ramon Escolà és el creador dels Peta Zetas. Qui no n'ha tastat alguna vegada? Avui ha classe hem parlat de Peta Zetas, però sobre tot hem fet servir aquests caramels que peten com a excusa per, a partir d'una entrevista periodística, buscar vocabulari que no coneixem, llegir de forma individual i en veu alta, i sobretot entendre el contingut del que llegim i ser capaços de resumir-lo.

També hem parlat dels riscos. Qui no s'arrisca no pisca, diu la saviesa popular. Doncs bé, Ramon Escolà, en el seu moment va arriscar-se a exportar aquests caramels i les coses li van sortir bé, avui té filials a països com Mèxic o els Estats Units i ven a 57 països diferents. Tal i com diu Elena Freixa en l'entrevista, Peta Zetas "acumula 33 anys d'èxits sense que cap competidor hagi aconseguit fer-li ombra".

Què us sembla el que hem llegit?

Vocabulari

A granel: Sense envasar, sense empaquetar.
Embalatge:  Caixa o coberta amb què s’embala un objecte.
A cavall de: Entre dues coses.
El Bulli: Fa referència al restaurant de Ferran Adrià.
Pedigrí:  Genealogia d’un animal de pura raça.
Diversificació: Acció de diversificar, de tirar endavant múltiples aspectes.
Remuntar: Recórrer cap amunt, tirar endavant 


Mòdul formatiu: AIB
Crèdit: Tècniques comunicatives bàsiques per al món laboral i la vida quotidiana.
Bloc de continguts: Comunicació escrita / comunicació oral.

dijous, 27 de setembre del 2012

Comunitat


AttributionNoncommercialShare Alike Alguns drets reservats per A. Diez Herrero
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Una comunitat és un grup social que té un vincle en comú, que comparteix aspectes tant importants com les idees, interessos, sentiments o l'orígen. Generalemnt existeix un vincle territorial o de conviovència, avui amb les xarxes socials que sorgeixen d'internet això ha canviat, però en el fons només per reformular la mateixa idea, el mateix concepte de comunitat. 

A nivell individual ens identifiquem com a membres d'una comunitat concreta, i això ha se suposar també acceptar-ne els aspectes negatius propis amb una visió positiva i perspectrives de superació i canvi. Sense deixar aquest nivell, el més individual, us proposem pensar una cosa que a primera vista sembla senzilla: Enumerar les comunitats de que pensem formem part.

De quines comunitats formes part? En parlem?

Mòdul formatiu: Desenvolupament i recursos personals 
Crèdit: Desenvolupament personal 
Bloc de continguts: identitat personal i autoconeixement

dissabte, 22 de setembre del 2012

La passió, segons Guardiola

Fragment de la intervenció de Josep Guardiola davant de 10.000 estudiants mexicans, on parla de la seva gran sort, haver trobat la passió. I de la clau de totes les coses, descobrir el que realment t'agrada.

Què us semblen aquestes paraules?

Més informació: Medio Tiempo.com

Mòdul formatiu: Desenvolupament i recursos personals.
Crèdit: Desenvolupament personal.
Bloc de continguts: Identitat personal i autoconeixement.

divendres, 14 de setembre del 2012

Beques per a l'alumnat PQPI curs 2012-2013

És oberta la convocatòria de beques i ajudes a l'estudi de caràcter general i de mobilitat per al curs acadèmic 2012-2013, també adreçades a l'alumnat que cursi PQPI. Per tant els alumnes matriculats al PQPI FIAP que ho considereu adient podeu informar-vos i tramtar ja la vostra beca. L'heu de tramitar vosaltres mateixos on-line i per regla general no cal aportar cap document. Abans de disposar-vos a tramitar la beca llegiu detingudament les instruccions, i tingueu present que el dia 1 d'octubre finalitza el termini, per la qual cosa és molt important no esperar al darrer dia.

Aquesta beca es pot sol·licitat en posterioritat només en el cas de que l'alumne s'inscrigui al curs en data posterior a la de l'inici de curs.


dilluns, 11 de juny del 2012

Continuar endavant

Aquest curs hem dedicat temps i entrades al blog a parlar dels errors afortunats, del rebuig, de la llei de l'acció, de les persones emprenedores... caure i aixecar-se, això és el que fa aquest futbolista, aixecar-se sempre i continuar endavant, malgrat els entrebancs. No creieu que la vida és una mica això?

Mòdul formatiu: Desenvolupament i recursos personals.
Crèdit: Desenvolupament personal.
Bloc de continguts: Identitat personal i autoconeixement.

divendres, 18 de maig del 2012

Martín Espada

Foto: Big Grey Maregone fishing for a few days. Llicència CC.
Aquesta setmana hem treballat una poesia de títol singular, d'autor potent. El poeta de Brooklin Martín Espada ens ha servit per parlar d'identitat, de racisme, d'integració... però també de maneres de vehicular la ràbia, de com afrontar una disputa en el món laboral. El títol del poema, "Para el restaurante mexicano racista, de Cambridge, Massachusetts, donde prohibieron a mi primo Esteban servir las mesas porque lleva rastas" apunta cap a on van els versos de Martín Espada. Un poema que no deixa indiferent i que ha editat El Gaviero Ediciones a Soldados en el jardín (2009).

dijous, 10 de maig del 2012

Preinscripció PQPI per al curs 2012-13

FotoPablo Venegas. Sota llicència CC by-nc-nd 2.0
Tot seguit trobareu enllaços amb tota la informació sobre la preinscripció als programes PQPI de cara al curs 2012-13. 

La preinscripció es realitzarà del 21 de maig a l'1 de juny (info sobre les noves dates). Per tal de poder-vos preinscriure cal dur la documentació original i fotocopiada


Informació específica del nostre centre:
Díptic informatiu PQPI-FIAP Institut Pere Martell                       

dimecres, 9 de maig del 2012

Falsejar el currículum?


Foto: Yelacis, sota llicència CC by-nc-nd 2.0
El currículum engloba el conjunt de les nostres dades personals, acadèmiques (estudis) i professionals (feina) i s'utilitza principalment per a poder optar a una feina. A classe una de les preguntes, que considero interessant aclarar aquí, ha estat si sense tenir aprovada l'ESO i havent aprovat la prova d'accés a cicles formatius de grau mitjà (PACFGM) podem posar al currículm que tenim l'ESO. La resposta és clara: No, ja que la prova d'accés et dóna l'entrada a poder estudiar un cicle formatiu determinat però no equival a un títol acadèmic. La prova d'accés no és l'ESO, vaja. Per tant incloure que tenim l'ESO aprovada sense que això sigui et seria una "falsificació" de les dades del currículum.

Dit això passem revista a una notícia actual, d'aquest mes de maig, de falsificació del currículum. Scott Thompson, un dels alts càrrecs de Yahoo des del 4 de gener de 2012, va falsejar el seu currículum incloent els estudis d'enginyeria sense ser enginyer. Ha estat descobert, la qual cosda ha fet que l'empresa que l'havia contractat, Yahoo, hagi hagut de demanar disculpes. Pots investigar la notícia d'aquesta falsificació sonada de currículum aquí i aquí.

Curiositats: Curriculum vitae és l'expressió llatina, per això ho escrivim en cursiva. En català diem currículum, amb accent.                                                                                                           
Què és el currículum 2.0?                                                                                                         

Mòdul formatiu: desenvolupament i recirsos personals
Crèdit: Projecte formatiu i professional
Bloc de continguts: Tècniques de recerca de feina

dimarts, 8 de maig del 2012

"La cuadrilla"

Fotograma extret de Cine de siempre (CC)
Aquesta setmana veiem "La cuadrilla" (The Navigators, 2001). Dirigida per Ken Loach "La cuadrilla" té com a protagonistes un grup d'operaris ferroviaris que primerament treballen a British Railways i posteriorment passen per diferents empreses arran de la privatització d'aquesta empresa britànica. 

La pel·lícula ens ha servit per veure molts temes relacionats amb el món laboral. És una pel·lícula, com totes les de Ken Loach, que fan pensar.


Info sobre la pel·lícula (en anglès, podeu utilitzar el traductor de Google).

Mòdul formatiu: Coneixement de l'entorn social i professional

dilluns, 7 de maig del 2012

Premio Espiral de Edublogs

Hem estat seleccionats com a finalistes de l'edició d'enguany del "Premio Espiral de Edublogs" en la categoria de blogs de professors i professores. El premi, organitzat per Espiral i amb la participació de la Fundación Telefónica (veure bases), es lliurarà a Madrid el proper 2 de juny i aconsegueix per sisè any consecutiu dinamitzar la blogosfera educativa ja que només aquest any hi han participat 1824 blogs directament relacionats amb l'educació.

Els gairebé dos milers de blogs participants han fet que l'organització i el jurat hagin hagut de posposar dues setmanes l'anunci dels blogs finalistes, un total de vint-i-set en la categoria en que participem, d'on sorgiran tres blogs premiats amb... una baldufa!

Per a més informació, a Twitter s'ha posat en marxa l'etiqueta #espiraledublogs i podeu seguir @edublogsespiral, des d'on es dóna informació puntual i es realitza el seguiment d'aquesta edició del premi. A Facebook també hi podeu trobar més informació, així com al lloc web oficial.

Com deien els romans... Alea jacta est. Ara només cal esperar al dia 11 de maig, quan el jurat farà públics els blogs guardonats.

divendres, 4 de maig del 2012

El viatge de Frankely

El viatge imaginari de Frankely el porta fins a Miami, el Miami de Florida, als Estats Units, on hi viu la família del seu  pare. Frankely fa temps que no hi parla, però li agradaria molt visitar-los, en especial al seu cosí Jonathan. De moment hi ha fet una visita virtual amb Google Street View, l'acompanyeu?

Mostra un mapa més gran

Fins a final de curs anirem penjant, escalonats amb d'altres entrades al blog, més viatges virtuals.                  

Mòdul formatiu: AIB
Crèdit: TIC
Bloc de continguts: Utilitats d'internet

dijous, 3 de maig del 2012

Un matí al taller




Treball realitzat per Michal Grzegorz Kuswik.

Mòdul formatiu: AIB
Crèdit: TIC
Bloc de continguts: Utilitats d'internet