![]() |
Imatge procedent de: Político |
Mr. Arkadin, d'Orson Welles, és una obra estranyíssima -rodada,
entre altres llocs, a Barcelona i a Segòvia- que conté un monòleg
impactant. Es tracta d'una vella i coneguda faula. Un escorpí li demana a
una granota que l'ajudi a creuar un riu. Aquesta, assenyadament,
declina la proposta per por a ser picada pel perillós passatger.
L'escorpí, però, l'acaba convencent: "Si et pico, morirem tots dos". El
raonament sembla tan clar com incontestable i, en conseqüència, la
granota accedeix a portar-lo a l'altre costat sense por a ser agredida.
Quan ja són a l'aigua, l'escorpí li clava el seu fibló letal. Tots dos
moriran inevitablement: l'un ofegat i l'altra per culpa del verí. Mentre
agonitza, la granota exclama: "Però això no té cap lògica!" L'escorpí, a
punt de ser engolit pel corrent del riu, encara té temps de
respondre-li: "Ja ho sé prou, que no té cap lògica... però és el meu
caràcter!" Orson Welles, sempre excessiu i genial, acaba el conte amb
una coda desconcertant: "Brindem, doncs, pel caràcter!"
Fragment de l'article de Ferran Sáez Mateu al diari Ara del 29 de maig del 2013.
Si voleu ampliar informació cliqueu als enllaços del text i de més avall (optatiu):
Faula de la granota i l'escorpí (10 al·legories filosòfiques)
Enllaç al diccionari DIEC
Article complert de Ferran Sáez Mateu
Ferran Sáez Mateu
Orson Welles
Tràiler de Mr. Arkadin
- El professor llegeix el text dramatitzat en veu alta.
- Després feu una lectura individual, mentre llegiu el text cal que subratlleu les paraules que no entengueu, busqueu-les al diccionari i les apunteu a la llibreta.
- Heu de resumir el text en un màxim de 50 paraules.
- Heu de crear una faula inventada per vosaltres de 100 paraules. Amb personatges reals o ficticis, basada en la història de la granota i l'escorpí.
- Les llegim en veu alta.
- Quan el professor ho digui se li lliurarà l'exercici per a la seva correcció.
MFG - Mòdul formatiu: 1 Estratègies i eines de comunicació
UF 2: Comunicació escrita
RA1: Comprèn el que llegeix, en llengua castellana i catalana, tot diferenciant les idees principals de les secundàries i aplicant estratègies de lectura comprensiva.
RA2: Elabora diferents tipus de produccions escrites en llengua castellana i catalana.
Criteris d'avaluació:
RA1 CA 2 Entén el missatge global diferenciant la idea principal de les secundàries.
RA2 CA 1 Escriu de manera ordenada i coherent per expressar un missatge inequívoc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada